Mystinen tapahtumasarja: Missä on lento MH370?

Iso Boeing-matkustajakone ja 239 ihmistä näyttävät kadonneen täydellisesti.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Odotetaan rauhassa, kunnes koneen hylky ja sen lennonrekisteröimislaitteet löytyvät. Vasta silloin pystytään sanomaan, mitä oikein on tapahtunut.

Näin kommentoivat lentoturvallisuuden asiantuntijat huhujen ja arvailujen vyöryä, jonka Malesian lentoyhtiön Malaysia Airlinesin Boeing 777ER-matkustajakoneen eli lentovuoro MH370:n mystinen katoamistapaus on synnyttänyt.

Kukaan ei kuitenkaan malta odottaa rauhassa lopullista viisautta, joka on kuukausien, ehkä vuosien päässä. Tietoja janotaan nyt heti, kun kohta kaksi vuorokautta katoamisesta on kulunut. Ja kun tietoja ei ole, spekuloidaan.

Tämän verran tiedetään varmasti: Kone starttasi yölennolle Kuala Lumpurista Pekingiin lauantain vastaisena yönä kyydissään 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Malesialainen kapteeni oli erittäin kokenut. Hän oli ollut yhtiön palveluksessa yli 30 vuotta, ja hänellä oli yli 18 000 lentotunnin kokemus.

Noin 40 minuuttia lähdön jälkeen kone oli vähän yli kymmenen kilometrin korkeudessa nousussa meren päällä, kun se katosi malesialaisen Subangin aluelennonjohdon tutkalta juuri ennen kuin lennonjohtovastuu siitä olisi siirretty vietnamilaiselle Ho Tshi Minhin aluelennonjohdolle. Kone oli siinä vaiheessa noin 170 kilometriä koilliseen Kota Bharusta Malesiassa. Sään alueella raportoidaan olleen hyvä.

Subang yritti toistuvasti kutsua lentoa MH370, tuloksetta. Kone ei lähettänyt mitään, ei hätäsignaalia eikä toisiotutkavastaimen eli transponderin vastaussignaalia. Lennonjohto informoi lentoyhtiötä ja käynnisti etsintäoperaation. Se kasvoi hyvin nopeasti hyvin laajaksi. Kymmenet alukset ja lentokoneet haravoivat vesialueita koneen lentoreitin tuntumassa. Mitään ei löytynyt. Sunnuntaina etsintöjä laajennettiin myös Malesian länsipuolisille vesialueille sen jälkeen, kun koneen epäiltiin tutkatietojen perusteella kääntyneen takaisin kohti Malesian rannikkoa.

Varmasti tiedetään myös se, että muutama matkustaja on ollut mukana väärällä identiteetillä, italialaisella ja itävaltalaisella passilla, joiden alkuperäiset haltijat eivät olleet koneessa. Passit oli jo aikoja sitten varastettu Thaimaassa. Niiden nykyiset haltijat olivat varanneet jatkolennot Pekingistä Amsterdamiin.

Viranomaiset tutkivat näiden kahden lisäksi myös kahta muuta epäiltyä matkustusasiakirjojen väärennystä. Tutkinnassa avustaa Yhdysvaltain liittovaltion poliisi FBI. Kansainvälinen rikospoliisi Interpol pitää varastettujen passien käyttöä erittäin huolestuttavana.

Kaikki tämä tekee MH370:n katoamisesta mystisimmän tapahtumasarjan miesmuistiin.

Ensimmäisestä hennosta johtolangasta raportoitiin vasta sunnuntaina illansuussa Suomen aikaa. Vietnamin merivartiosto ilmoitti uutistoimisto Reutersin mukaan lentokoneensa nähneen meressä epäilyttävän esineen, joka saattaa olla peräisin kadonneesta koneesta.

Mitä kauemmin kone on kateissa, sitä ohuemmaksi käy ”tavanomaisen” lento-onnettomuuden todennäköisyys. Joitakin jälkiä koneesta olisi pitänyt löytyä nopeammin näinkin massiivisessa, 40 laivan ja 34 lentokoneen etsintäoperaatiossa – ellei sitten Boeing ole syystä tai toisesta hajonnut jo ilmassa pieniksi pirstaleiksi, joiden löytäminen merestä on erittäin vaikeaa.

Reutersin lainaamien malesialaisten sotilaslähteiden mukaan kone on saattanut kääntyä takaisin. Tämä tieto on saatu tutkatallenteiden tarkemmissa tutkimuksissa. Se ei siis perustu erittäin selkeään ja yksityiskohtaiseen transponderitietoon vaan ehkä ensiötutkan paljon hennompaan kaikuun. Jos nämä tiedot pitävät paikkansa, kone on jatkanut lentoaan sen jälkeen, kun tutkavastain on käännetty tai pudonnut pois päältä.

Näin voisi käydä kaappaustilanteessa. Joku tai jotkut ovat menneet väkivalloin ohjaamoon, katkaisseet tutka- ja radioyhteydet ja käskeneet pilotin kaartamaan koneen takaisin kohti Malesiaa. Mutta minne iso Boeing 777 olisi päätynyt? Ja jos tämä hurja kuvitelma pitää paikkansa, miksei yksikään terroristiryhmä ole ilmoittautunut kaappauksen sen paremmin kuin todennäköisemmän terrorismivaihtoehdon eli pommiattentaatinkaan tekijäksi?