Tutkijat saivat nähdä Hitlerin hampaat – salaliittoteoriat diktaattorin kuolemasta tuskin tyrehtyvät

Venäjän viranomaiset eivät antaneet ranskalaistutkijoiden ottaa hampaista DNA-näytettä.
Tiede 21.5.2018 20:50
Natsi-Saksan diktaattori Adolf Hiter ja hänen rakastajansa Eva Braun.
Natsi-Saksan diktaattori Adolf Hiter ja hänen rakastajansa Eva Braun. © Eva Braun's picture Album / AP Photo / Lehtikuva

Natsi-Saksan diktaattori Adolf Hitlerin (1889–1945) kuolema on yksi suosituimmista salaliittoteorioiden aiheista. Se nousee tasaisin väliajoin otsikoihin vielä yli 70 vuotta tapahtuneen jälkeenkin.

Virallisen, historioitsijoiden hyväksymän kertomuksen mukaan Hitler tappoi itsensä yhdessä vaimonsa Eva Braunin kanssa Berliinissä 30. huhtikuuta 1945 juuri ennen neuvostojoukkojen vyörymistä kaupunkiin. Itsemurha toteutettiin syanidikapselilla ja ampumalla.

Saksalaiset tiettävästi polttivat Hitlerin ja Braunin ruumiit ja hautasivat jäännökset bunkkerin ulkopuolelle. Myöhemmin ne päätyivät neuvostojoukkojen haltuun.

Neuvostoliittolaisten uskotaan haudanneen pahoin palaneet jäännökset uudelleen Magdeburgin kaupungin alueelle, joka jäi Itä-Saksan puolelle sodan jälkeen.

Yli kaksi vuosikymmentä myöhemmin vuonna 1970 Neuvostoliiton turvallisuuspoliisi KGB kaivoi jäännökset ylös ja tuhosi sen vähän, mitä niistä oli jäljellä. Diktaattorin ruumiista säästyi vain leukaluun kappale, hampaita ja väitetty palanen kalloa.

Suosituin vaihtoehtoinen teoria Hitlerin kohtalosta kertoo, että diktaattori pakeni Saksasta sukellusveneellä, joka vei hänet Argentiinaan. Siellä Hitler olisi viettänyt vanhuudenpäivänsä valenimen turvin ennen kuolemaansa.

Teoria on saanut innoituksensa aidosta historiasta, sillä useat natsirikolliset pakenivat juuri Argentiinaan sodan lopulla.

Tunnetuin esimerkki on holokaustin pääsuunnittelijoihin kuulunut Adolf Eichmann, jonka Israelin tiedustelupalvelujen agentit kaappasivat Buenos Airesista 1960. Eichmann hirtettiin Israelissa 1962.

Tuorein käänne historiallisessa arvoituksessa on ranskalaistutkimus, joka ilmestyi perjantaina 18. toukokuuta European Journal of Internal Medicine -julkaisussa.

Tutkijat saivat venäläisviranomaisilta luvan tutkia Moskovassa säilytettäviä Hitlerin ruumiin jäänteitä kahteen otteeseen vuonna 2017.

He väittävät uutistoimisto AFP:n haastattelussa todistaneensa kiistatta, että Venäjällä säilytetyt Hitlerin jäänteet ovat aitoja ja natsidiktaattori todellakin kuoli Berliinissä 1945.

”Hampaat ovat aidot, siitä ei ole epäilystäkään. Voimme lopettaa salaliittoteoriat siitä, että Hitler olisi paennut sukellusveneellä Argentiinaan tai piileskelisi tukikohdassa Kuun pimeällä puolella”, sanoo tutkija Philippe Charlier AFP:lle.

Tutkijoiden johtopäätökset perustuvat useisiin hampaiden ulkoisisiin tuntomerkkeihin, jotka viittasivat siihen, että kyseessä tosiaan olisi saksalaisdiktaattorin purukalusto.

Hampaiden välistä ei esimerkiksi löytynyt jäänteitä lihasta. Hitler oli kasvissyöjä.

Hampaissa ei näkynyt merkkejä myöskään ruudista, joten tutkijoiden mukaan on todennäköistä, ettei diktaattori ampunut itseään ainakaan suuhun.

Sen sijaan hampaissa näkyi värjääntymistä, mikä tutkijoiden mukaan saattaa olla seurausta syanidin aiheuttamasta kemiallisesta reaktiosta.

Tutkijat tarkastelivat myös kallon kappaletta, jonka väitetään kuuluneen Hitlerille. Kallossa on nähtävissä luodinreikä. Tutkijoiden mukaan kallon kappale on ”täysin vertailtavissa” röntgenkuviin, joita Hitleristä otettiin ennen hänen kuolemaansa.

Ranskalaistutkijoiden johtopäätökset tuskin kuitenkaan vakuuttavat salaliittoteorioihin uskovia. Venäläisviranomaiset eivät antaneet ranskalaisille lupaa ottaa luista näytettä, joten esimerkiksi DNA-testiä ei päästy tekemään.

Vuonna 2009 amerikkalaistutkijat testasivat kallon DNA:ta ja tulivat tulokseen, että kyseessä ei voinut olla Hitlerin kallo.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan luunpalanen oli peräisin 20–40-vuotiaan naisen päästä. Tutkijat eivät myöskään pitäneet todennäköisenä sitä, että kyseessä olisi Eva Braunin kallo.

Venäläiset ovat pysyneet kannassaan, että vähintään leukaluun kappale kuuluu edesmenneelle diktaattorille. Tätä luuta amerikkalaiset eivät testanneet.