Suomalaistutkija jälleen kiinni plagiaatista

Tarkastajat vaativat tutkimukseen erillisen korjausluettelon.

plagiointi
Teksti
Tuomo Lappalainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Talentumin marraskuussa plagiointiepäilyjen takia myynnistä vetämän Virtuaalimaine-kirjan taustalta paljastuu uusia kummallisuuksia.

Kirja poistettiin kaupoista, kun kustantajalle oli selvinnyt, että kirjoittaja, lehtori ja mainekonsultti Pasi Tuominen oli kopioinut siihen melkein sanatarkkoja lainauksia muutama vuosi aikaisemmin valmistuneesta gradusta. Tuominen pahoitteli itse jälkeenpäin tapahtunutta ja laittoi sen huolimattomuuden piikkiin.

Suomen Kuvalehden tekemissä selvityksissä on löytynyt dokumentteja, jotka osoittavat, että myös Tuomisen viime vuonna valmistuneessa väitöskirjassa on samoja piirteitä kuin Talentumin hyllyttämässä teoksessa.

Tuominen väitteli tohtoriksi englantilaisessa Hertfordshiren yliopistossa vuonna 2012. Hän kertoo perustamansa Horecon-yhtiön nettisivuilla väitöskirjansa olevan ”ensimmäinen kansainvälinen tutkimus Hospitality-bisneksen ja asiakasdialogin integroinnista yrityksen maineen johtamiseen ja kannattavaan liiketoiminnan kehittämiseen”.

Integrated Marketing Communications and Brand Tribalism in a Postmodern Hospitality Reputation Management Process -nimisessä työssä on liitteineen ja lähdeluetteloineen vähän yli 300 sivua. Lähempi tarkastelu paljastaa, että noin neljän sivun pituinen osuus sivuilla 96-100 on lähes sanasta sanaan kopioitu Journal of Strategic Marketing -aikakauslehdessä vuonna 1998 julkaistusta Manchester Business Schoolin professorin Francis A. Buttlen artikkelista Word of mouth: understanding and managing referral marketing. Väitöskirjaan on lähinnä muutettu joitakin yksittäisiä sanoja, aikamääreitä ja lähdemerkintöjä.