Kukaan ei ole varma, mitä pimeä aine on tai onko sitä olemassa – silti yhä useampi tutkija uskoo sen selittävän maailmankaikkeutta

Suomalainen kosmologi Tommi Tenkanen tutustuttaa lukijan pimeään aineeseen uutuuskirjassaan.

avaruus
Lassi Lapintie
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kuvittele mielessäsi tuopillinen olutta, jonka pinnalla on ohut kerros vaahtoa. Jos tuoppi olisi maailmankaikkeus, vaahto edustaisi näkyvää universumia. Vaahtoon kuuluvat tähdet, planeetat, asteroidit ja komeetat. Siinä ovat mantereet, meret ja ihmiset. Naapurisi, koirasi ja sinä itse – aivan kaikki.

Silti tuo kaikki on vain pieni osa kokonaisuudesta – noin kuudesosa. Suurin osa kokonaisuudesta on vaahdon alla olevaa olutta.

“Itse olut olisi pimeää ainetta, joka kannattelee vaahtoa ja määrää sen rakenteen ja liikkeen”, kirjoittaa kosmologi Tommi Tenkanen syksyllä julkaistussa kirjassaan Pimeän aineen arvoitus.

Pimeä aine vaikuttaa näkyvään maailmankaikkeuteen painovoiman välityksellä. Mitenkään muuten se ei teekään itseään näkyväksi, sillä se ei reagoi sähkömagneettiseen säteilyyn.

Pimeän aineen arvioidaan ympäröivän jokaista galaksia tavattoman suurena pallomaisena pilvenä, joka on moninkertaisesti näkyvää galaksia suurempi. Pilveä kutsutaan pimeän aineen haloksi.