Hubble kuvasi kaikkien aikojen kaukaisimman tähden: Ikaros loistaa 9 miljardin valovuoden takaa

Vanhin koskaan kuvattu tähti on sininen superjättiläinen, joka paloi universumin nuoruudessa.
Tiede 4.4.2018 15:42

Kaukaa loistava Ikaros-tähti näkyy vähäpätöisenä pisteenä Hubble-teleskoopin ottamassa kuvassa. © NASA, ESA, P. Kelly (University of Minnesota)

Hubble-avaruusteleskooppi on kuvannut toistaiseksi vanhimman havaitun tähden koko maailmankaikkeudessa. Kreikkalaisesta tarustosta lempinimensä saanut Ikaros on yhdeksän miljardin valovuoden päässä sijaitseva sininen superjättiläinen.

Yksittäisen tähden havaitseminen tältä etäisyydeltä on todella poikkeuksellista, sillä avaruuden laitamilta erotetaan lähinnä kokonaisten galaksien yhteen sulautunutta loistetta.

Ikaroksen valo vangittiin gravitaatiolinssiksi kutsutun luonnonilmiön ansiosta. Ilmiön voimistama valo tarttui avaruusteleskooppi Hubblen ottamaan kuvaan.

Nasan ja Euroopan avaruusjärjestö ESA:n julkaisemassa kuvassa Ikaros on nähtävissä vähäpätöisenä valonpisteenä lähempänä olevien galaksien kyljessä. Ikaros rikkoi kirkkaasti aikaisemmat havaittujen tähtien etäisyysennätykset.

"Näemme ensimmäistä kertaa yksittäisen, gravitaatiolinssin suurentaman tähden", kertoo tutkija Patrick Kelly Minnesotan yliopistosta Nasan tiedotteessa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu