Harvardin tähtitieteilijä uhmaa tutkijoiden valtavirtaa uutuuskirjassa – uskoo vuonna 2017 vierailleen ’Oumuamuan olleen avaruusolentojen rakentama

Tähtienvälisestä avaruudesta Aurinkokuntaan saapunut eriskummallinen kappale on yhä väittelyn aiheena, eikä sen arvoitus välttämättä koskaan ratkea.
Tiede 10.2.2021 20:45
Oumuamua on kuvattu havainnekuvissa usein sikarin muotoiseksi. On kuitenkin todennäköisempää että kappale oli litteä, pannukakkumainen.

Vuoden 2017 lopulla Aurinkokunnan halki kiiti kappale, jolle tähtitieteilijät antoivat havaijinkielisen nimen 'Oumuamua. Kyseessä oli ensimmäinen havaittu tähtienvälisestä avaruudesta Aurinkokuntaan saapunut objekti.

Kappale oli poikkeuksellinen muutenkin kuin alkuperältään, sillä sen heijastaman valon säännöllisestä vaihtelusta pystyttiin päättelemään, että se oli pyörivä objekti, joka oli muodoltaan joko sikarimaisen pitkulainen tai litteä kuin pannukakku.

Tämänmuotoisia luonnollisia komeettoja tai asteroideja ei ole aiemmin havaittu. Lisäksi kappale oli erityisen kiiltävä. Se muistutti heijastavuudeltaan enemmän metallia kuin kiveä tai jäätä.