”Aavehiukkasten” arvoitus ratkesi – neutriinon ampui energiaa oksentava blasaari

Tähtitieteen ja hiukkasfysiikan maailmaa järisytti kauan odotettu havainto.
Tiede 17.7.2018 07:27

Etelämantereella sijaitsevan IceCube-observatorion kosmisia neutriinoja havaitseva laitteisto on kaivettu syvälle jään alle. Kuvittajan kuva. © IceCube/NSF

Hiukkasfysiikan ja tähtitieteen maailmaa on ilahduttanut uutinen siitä, että universumin läpi kiitävien, atomia pienempien neutriinojen lähde Aurinkokunnan ulkopuolella on havaittu.

Neutriinot ovat kaikkialla universumissa kiitäviä hiukkasia, joiden havaitseminen suoraan on niiden yleisyydestä huolimatta erittäin vaikeaa.

Koska neutriinot eivät juuri vaikuta muuhun aineeseen, lähes kaikki läpäisevät koko planeetan osumatta mihinkään. Tämä aiheuttaa tutkijoille ongelmia. Jotta hiukkanen voidaan havaita, sen täytyy vaikuttaa jotenkin laitteeseen, jolla havainto tehdään.

Neutriinon voi havaita vain silloin, kun se osuu atomin ytimeen. Koska atomi on enimmäkseen tyhjää täynnä, neutriinoja havaitsevan laitteen rakentaminen on vähintäänkin haasteellista.

tällaisten "aavehiukkasten" havaitsemiseen on rakennettu useita neutriino-observatorioita. Niiden on oltava valtavan kokoisia, jotta edes yksi salaperäisistä hiukkasista jäisi silloin tällöin tutkijoiden haaviin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu