Savonlinnassa odotetaan pelolla vuotta 2012 – jo 11 kotimaista oopperaa tappiollisia

Kulttuuri 3.8.2010 16:06

”Pelolla odotan vuotta 2012”, ennakoi Savonlinnan oopperajuhlien veteraanityöntekijä ja tarkoittaa festivaalien 100-vuotisjuhlavuotena esitettävää, säveltäjä Kimmo Hakolan La Fenice -oopperan kantaesityksen taloudellista kannattavuutta.

Savonlinnassa huudettiin tänä kesänäkin suomalaisen oopperan perään.

Sitä ihmetteli myös oopperajohtaja Jan Hultin, joka tietää tarkkaan kotimaisiin kantaesityksiin liittyvät isot taloudelliset riskit.

Oopperajuhlille on tilattu starttivuoden 1967 jälkeen kaikkiaan 12 suomalaista oopperaa, lastenoopperat mukaan lukien. Niistä vain vuoden 2002 Juha-ooppera on myynyt itsensä taloudellisesti plussalle.

Jopa eduskunnan 100-vuotisjuhliin tilattu Isän tyttö floppasi selvästi miinukselle: täyttöaste oli vain reilut 76 prosenttia. Sitä ei minkään oopperan kantokyky kestä.

Ilmeisesti vain parhaat suomalaissolistit ja ohjaajat myyvät.

Konsertit pettivät

Savonlinnan oopperajuhlien taloudellinen riskinsietokyky heikkeni myös tänä vuonna. Hultinin mukaan taloudellinen tulos jää tappiolliseksi, kuten jäi myös viime vuonna.

Kuva Jussi Nukari LehtikuvaRichard Straussin oopperan Elektra päähenkilö Elektra (Katarina Dalayman, oik.) äitinsä Klytaimnestran kanssa Ruotsin kuninkaallisen oopperan vierailuesityksessä Savonlinnan oopperajuhlilla 25. heinäkuuta.

Oopperajuhlilla vieraili noin 60000 kävijää, joista 50000 maksullisissa esityksissä. Kävijätavoitteeseen päästiin, mutta konsertit pettivät. Niiden olisi pitänyt myydä peräti tuplasti toteutunutta enemmän.

Hultin mukaan konserttien vetovoiman hiipuminen on yleinen trendi. ”Amerikkalaiskollegat ovat niistä jo luopuneet”, hän tietää.

Paketteja yritysvieraille

Silti oopperajuhlien ensimmäinen kansainvälinen laulukilpailu oli kiistatta huippumenestys. Sen tuomaristokin piti tasoa hyvänä.

Samoin oopperajuhlilla vieraillut Tukholman kuninkaallinen ooppera, ja erityisesti sen Elektra, oli kansainvälistä tuotantoa parhaimmillaan.

Mutta muutos lihavimpiin festivaalivuosiin on tuntuva.

Kymmenisen vuotta sitten neljän oopperaviikon aikana Savonlinnan pikkukentälle tuli parhaimmillaan 40 isoa charter-lentoa. Nykyiset business-vierasryhmät jäävät tuohon verrattuna varsin pieniksi.

Hultinin mukaan jo ensi vuodeksi yrityksille suunnattu markkinointi ja myynti muovataan houkutteleviksi paketeiksi, joissa ilta Olavinlinnassa on yksi elementti muiden joukossa oopperavieraan ohjelmassa.

Yritysvieraita on tarkoitus saada paikalle erityisesti ohjelmatarjonnalla Saimaan vesillä.

Tehokkaasti verkossa

Lisäksi oopperajuhlien markkinointi ja myynti on määrä laittaa vihdoin tehokkaasti verkkoon.

Sillä yritetään korjata pinttynyt käsitys siitä, ettei oopperajuhlille saa viime tingassa lippuja eikä majoitusta.

”Aina on saanut”, Hultin sanoo.

On saanut, kun on varaa maksaa keskimäärin reilun sadan euron lippu ja ”oopperahintaiset” hotellihinnat Savonlinnassa.

Savonlinnan oopperajuhlat päättyivät 31. heinäkuuta. Ensi vuonna juhlat pidetään 1.7.-27.7.