Uusromantikon orkesterimusiikkia

3 klassisen musiikin uutuuslevyä.

levytärpit
Teksti
Risto Nordell
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ah, uusromantikkaa!

Tālivaldis Ķeniņš (s. 1919) oli latvialainen, Kanadaan emigroitunut säveltäjä, jonka musiikki on tyyliltään uusromanttista. Tosin sitä höystävät toisinaan yllättävänkin ahdistuneet sävyt. Paikoin musiikki raukeaa hitaiksi melodialinjoiksi, kuten pianokonserton toisessa osassa. Se kantaa jo nimensäkin puolesta perinteen viittaa: ”Largo passacaglian tyyliin”.

Tālivaldis Ķeniņš: Symphony nro 1; Two Concertos. Agnese Eglina, piano, Latvia National Symphony Orchestra. Guntis Kuzma & Andris Poga. Ondine.

Rohkeita sovituksia

Barokkimusiikin ystävän kahvi voi mennä aluksi väärään kurkkuun, kun hän kuuntelee suomalaisen Quartet Ajattoman tulkintoja John Dowlandin, Henry Purcellin ja John Blowin luuttulauluista. Sovitukset on tehty lauluäänelle, bandoneonille, syntetisaattorille ja viola da gamballe. Esitysten suuri musikaalisuus vakuuttaa nopeasti ja kahvi päätyy minne pitääkin.

Early Music in the Latest Way Quartet Ajaton. Alba.

Täyteläisiä motetteja

Anton Brucknerin motetit soivat Latvian radiokuoron laulamina leveästi ja täyteläisesti. Jokaisen kuorolaisen henkilökohtainen laulutaito antaa erinomaiset eväät yhtenäiselle äänenmuodostukselle. Tarvittaessa kuorosta löytyy hurjia fortetehoja, mutta Sigvards Klava osaa antaa tilaa myös musiikin intiimeille sävyille.

Anton Bruckner: Latin Motets. Latvian Radio Choir, joht. Sigvards Klava. Ondine.