Leijonasydän-elokuvasta on suunniteltu tv-sarjaa HBO:lle

Dome Karukoskelle on tarjottu HBO:n jo lanseerattujen sarjojen jaksojen ohjaamista.

Dome Karukoski
Teksti
Kalle Kinnunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Elokuvaohjaaja Dome Karukoski kertoo käyneensä Yhdysvalloissa neuvotteluja Leijonasydän-elokuvaansa perustuvasta HBO-sarjasta.

Karukoski ja tuottaja Aleksi Bardy esittelivät ideoitaan kanavan päättäjille keväällä.

“Meiltä odotettiin ideaa seitsemän kauden kokonaisuudesta. HBO:lla pyritään aina pitkään sarjaan”, Karukoski kertoo.

“Ensimmäinen kausi olisi kertonut suunnilleen saman tarinan kuin elokuvamme. Samalla se rakentaisi maailman päähenkilön ympärille. Lopussa pitäisi olla koukku. Se voisi olla vaikkapa katkeroituneen veljen joutuminen vankilaan. Toisella kaudella jännitteenä olisi veljen kostonhimo.”

Suunnitelmaan kuuluisi sivuhenkilöiden tarinoiden pohjustaminen. Myös sankarihahmon omista ristiriitaisista teoista pitäisi vihjailla, jotta niihin voidaan palata myöhemmin.

“Valmiina pitäisi olla siis seitsemän eri näkökulmaa tarinaan, jokaiselle kaudelle oma. Leijonasydämen tarinassa poika voisi toisella kaudella rakastua koulussa, ja tytön perheen kautta esiteltäisiin rasistista ajattelua toisenlaisessa yhteisössä ja yhteiskuntaluokassa.”

 

Game of Thrones on suositumpi kuin Sopranos koskaan.

Oscar-voittajaohjaaja Steven Soderbergh ilmoitti lopettavansa leffanteon tyystin ja viimeistelee paraikaa esikoissarjaansa The Knick.

Elokuvantekijöistä David Fincher teki jo oman sarjansa House of Cardsin, samoin Martin Scorsese Boardwalk Empiren.

Nyt Harry Potter-kirjailija J. K. Rowling ja ohjaaja Darren Aronofsky suunnittelevat HBO-sarjojaan.

Miksi uudet amerikkalaiset kausisarjat ovat mullistavat koko viihdemaailmaa?

“Amerikkalaisessa elokuvassa yllätyksellisyyden pelko on valtava. Tuottajat ajattelevat, että katsojan pitää saada juuri sitä, mitä elokuvateatteriin astuessaan odotti ja toivoi”, Karukoski pohtii.

Sarjat yllättävät. Ne on kirjoitettu hyvin ja aikuisille. Vaikutuksen tekee myös sisällön moraalinen mutkikkuus.

“Amerikkalaisissa valtavirran elokuvissa päähenkilöt ovat nykyään puhtoisia.”

“Sarjoissa ei ole tätä moralisointia.”

 

Leijonasydämen amerikkalaista sarjaversiota ei kannata ainakaan kovin pian odottaa. Hanke ei ole edennyt.

Elokuvista suuriksi sarjoiksi muokatuista elokuva-aiheista kuitenkin riittää: menestynyt Kuolleista palanneet perustui vähän tunnettuun ranskalaiselokuvaan. Tärkeintä on idea.

Karukoskelle on myös tehty hänen amerikkalaisen agenttinsa kautta ehdotuksia HBO:n jo lanseerattujen sarjojen jaksojen ohjaamisesta.

Hän ei kerro, mistä sarjoista oli kyse.

“Ohjaajan palkat eivät ole korkeita. Peruspalkkio oli 25 000 dollaria per jakso. Kun siitä laskee pois matkat ja majoitukset, jäljelle ei jää kovin paljon. Se olisi kannattavaa vain, jos asuisi siellä.”

Sarjoista tienaavat niiden kehittäjät ja pääkirjoittajat.

“Muutaman jakson ohjaaminen keskeltä kautta ei ole taiteellista intohimoa täyttävää työtä. Totta kai jaksoja ohjaisi pelkästään taiteellisen kehityksen vuoksi, jos ohjaajalla olisi enemmän kontrollia”, Karukoski sanoo.

“Näyttelijöille sarjat ovat mahdollisuus tienata ja nostaa omaa arvostusta. Esiinnytään sarjassa, ja se mahdollistaa pienen elokuvan tuottamisen, vaikkapa elokuvan, josta saadaan Oscar.”

 

Karukoski ei niele väitettä, että parhaiten kirjoitetut sarjat olisivat nousemassa romaanikirjallisuuden klassikkojen tasolle.

“Hienoudessaankin sarjojen logiikka on usein kaavamaista. Katsoin Vallan linnaketta neljä jaksoa ja kyllästyin, kun se alkoi toistaa itseään.”

Jotta pitkä tarinamuoto kantaa, pohjalla on muotti.

“Rakennetaan henkilöhahmot ja suunnitellaan paljon käänteitä. Esitellään sivuhenkilöitä, joista jotkut voidaan nostaa myöhemmin keskeisempiin osiin. Valmistelu on matemaattista.”

“Vaikka television tekeminen ei ole enää häpeäpaikka ja sarjat elokuvaa vähempiarvoinen media, jo nyt voi huomata, kuinka high concept -ajattelu tulee Hollywoodista sarjoihin.”

Se tarkoittaa pelkistettyä, myyvää ideaa – tai halpaa markkinajippoa.