Kaunista politiikkaa

Outi Pieskin taide liikkuu Saamenmaalta Lontooseen, Espooseen ja Venetsiaan.

Outi Pieski Helsingissä. © marjo tynkkynen

Maailman suurimman nykytaidefestivaalin Documentan päärakennus Saksan Kasselissa säväytti kesällä 2017. Suurimman salin seinällä komeili Ruotsin ja Norjan saamelaisalueen taiteilijoiden koruompeluja, maalauksia ja saamenkielisillä paikannimillä varustamia karttoja.

Taiteilijoita yhdisti Alta-joen patoamisen vastustus, josta nykyisen saamelaisaktivismin katsotaan saaneen alkunsa. Norjan armeija hajotti vesivoimalan vastustajien leirin vuonna 1981. Voimala rakennettiin, politikointi jatkuu.

Myös Helsingissä syntynyt saamelainen Outi Pieski sai kesällä 2017 kansainvälistä näkyvyyttä. Suuri lontoolainen kulttuurikeskus Southbank Centre tilasi ja toi häneltä näytteille teoksen Falling Shawls (Kokoontuminen). Se koostuu katosta riippuvista huivin hapsuista.

Pitkät, värikkäät hapsut voisivat kuulua saamelaisnaisen pukuun, mutta Pieski teki ne varta vasten teokseen kahdentoista perinnekäsityöläisen kanssa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö