Helene Schjerfbeck oli tarkka siitä, mitä päästi ulos ateljeestaan. Keskeneräinen omakuva (1921) löytyi Tehtaan tyttöjä -maalauksen takaa.

Meidän Helene

Helene Schjerfbeck on suomalaisille kansallisaarre. Lontoolaisen kriitikon mielestä taiteilijan tuotanto kuuluisi taidehistorian varastoon.

Helene Schjerfbeck oli tarkka siitä, mitä päästi ulos ateljeestaan. Keskeneräinen omakuva (1921) löytyi Tehtaan tyttöjä -maalauksen takaa. © Riihimäen taidemuseo
Kuvataide 14.11.2019 20:45
Teksti Silja Lanas Cavada

Se oli täyslaidallinen.

Lontoolaiskriitikko Jonathan Jones kirjoitti vihaisen kritiikin laatulehti The Guardianiin 17. heinäkuuta.

Arvio käsitteli Helene Schjerfbeckin kauan odotettua Lontoon-näyttelyä.

Näyttely oli juuri avautumassa yhdessä johtavassa taidegalleriassa, Royal Academy of Artsissa.

Ateneumin taidemuseo oli tuonut esille 65 Schjerfbeckiä: muotokuvia, asetelmia, joitakin maisemiakin.

Brittiyleisölle näyttely oli todellinen first night: se saisi nähdä ensi kertaa tunnetun suomalaistaiteilijan teoksia.

Ärhäkkyydestään tunnettu kriitikko latasi sylin täydeltä:

Sisältö