Tokiosta Amos Rexiin

Helsingissä esittäytyvällä digikollektiivilla on oma museo.

Kuvataide 24.08.2018 06:00
Timo-Erkki Heino

Tokion uusi teamLab-museo on loppuunmyyty päivästä toiseen. © TEAMLAB

Ilmassa näyttää leijailevan miljoona kukkien terälehtiä. Seinissä ja lattioilla näkyy myös perhosia, valopisaroita, valosadetta ja suuri valoputous. Kaikki liikkuvat katsojien liikkeiden mukaan.

Digitaalitaidekollektiivi teamLab avasi museonsa Tokioon kesäkuussa. Se on siitä lähtien ollut loppuunmyyty. Joka päivä teamLab Borderless -museoon jonottaa tuhansia tokiolaisia ja turisteja.

Kollektiivin digitaalisia valoteoksia nähdään myös Helsingissä, uuden Amos Rex -taidemuseon avajaisnäyttelyssä. Entinen Amos Andersonin taidemuseo muuttuu Amos Rexiksi ja muuttaa Lasipalatsiin Helsingin keskustassa. Lasipalatsin aukion alle rakennettu maanalainen uudisosa kaarevine muotoineen on tarkoitettu teamLabin kaltaisten teknologisten uudistajien näyttelytilaksi.

 

Tokiossa entinen videopelihalli Odaiban tekosaarella muuttui digitaalisen taiteen ylipursuavaksi ja eksyttäväksi labyrintiksi. Digitaalisten kuvioiden loputonta leikkiä tuottaa 520 tietokonetta ja 470 projektoria. Tekniikka häviää taustalle ja katsoja kokee vain maagisen lopputuloksen. Tietokoneohjelmat reagoivat reaaliaikaisesti katsojien läsnäolooon ja liikkeisiin eivätkä toistu koskaan samanlaisina.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Runot

Runoja ja aforismeja loppukesään.

Romaani

Paimenidylliä toistetaan ja ironisoidaan.

ELOKUVA

Ian McEwan -filmatisointi tuntuu väsyneeltä.

tietokirja

Viha. Pelko. Inho. Häpeä. Filosofi Sara Ahmed tutkii tunteiden karttumista ja tarttumista.

romaani

Gaël Faye kuvaa heimosotaa lapsen kulmasta.

sarjatärpit

3 suoratoistopalvelujen helmeä.

Sisältö