Rakkaudesta osattomat

Koko Hubaran esikoisromaanissa veri on vettä sakeampaa.

romaani
Teksti
Silvia Hosseini

Ruskeat Tytöt -median perustajana tunnetun Koko Hubaran esikoisromaani kertoo äidistä ja tyttäristä. Jemeninjuutalainen Shoshana on perustanut perheen ja lyönyt läpi kirjailijana Suomessa, muttei ole löytänyt täältä kotiaan. Tytär Bechi puolestaan kipuilee tulevan äitiytensä kanssa.

Romaani, tai ainakin sen nimihenkilö, pyrkii purkamaan äidinrakkauden mystifiointia:

”Mitään muuta mä en ole mutsille koskaan halunnut, kuin että se lakkaisi vihaamasta itseään niin jumalattomasti, lakkaisi säätämästä koko ajan jotakin ihan liki mussa ja alkaisi elää sitä elämää, jota se oikeasti haluaa elää, vaikka sitten hyläten mut. Mitään muuta mä en ole halunnut, lapsesta saakka, kuin että mutsi myöntäisi katuvansa sitä, että se sai mut.”

Puhekieltä jäljittelevä tyyli ei ole erityisen nautittavaa lukea, mutta rujoudessa, tahattomassakin, on puolensa. Tarinankuljetus on eloisaa ja pitää otteessaan, eikä Hubara yritäkään tuottaa pikkusievää suomiproosaa. Sen sijaan hän iskee silmää kotimaiselle kirjallisuuskeskustelulle. Ei ole sattumaa, että Shosanan kohukirjan nimi mukailee Anja Snellmanin esikoisteoksen otsaketta: ”Shoshana Ayin. kävi täällä”.