Beat-tähti Jack Kerouac onnistui säväyttämään vielä kuolemaisillaan

Jarkko S. Tuusvuori suomensi Kerouacin kirjan Satori Pariisissa.
Kirjat 18.7.2014 04:30

Jack Kerouac Manhattanilla syksyllä 1953. © AP 2010

Mikä 1950-luvun vaihtoehtokulttuurin ikonissa Jack Kerouacissa oikein kiehtoo? Esimerkiksi Hollywood on tehtaillut beat-aikakaudesta vastikään neljä elokuvaa, niiden joukossa elämänmakuisen näkemys Kerouacin Matkalla-romaanista.

”Sekä tyypissä että hänen kirjoituksissaan on vastustamatonta viehätysvoimaa”, sanoo Jarkko S. Tuusvuori, joka on suomentanut KerouacinSatori Pariisissa -kirjan.

Filosofian tohtoriksi Nietzschestä väitellyt Tuusvuori pitää ajankohtaa otollisena.

”Uusimmat lukijapolvet ottavat Kerouacin omakseen ilman aiempaa painolastia: ei jauheta kulahtaneisuudesta tai kulttiasemasta, vaan nautitaan teosten annista.”

Satori Pariisissa on Kerouacin (1922–1969) loppu-uran avoimesti omaelämäkerrallista tuotantoa. Matkakirjassa kineettinen kieli yhdistyy nopeisiin assosiaatioihin, kännätään sitten baareissa tai tutkitaan sukupuuta.

Tuusvuori tarttui teokseen, koska se erottuu edukseen Keruacin elämäntyössä.

Omat suosikkini ovat aina olleet Dharmapummit ja Satori. Ne ovat pakottomia. Satorissa vanha juoppolalli tavoitti vielä kerran uuden tyylin ja puhdin. Kerouac pystyi säväyttämään, vaikka oli kuolemaisillaan väkijuomiin ja maineeseensa.”

Suomentajan mukaan Satori on ”kerronnaltaan nytkähtelevä, ajatuksiltaan äkkiväärä ja tilanteiltaan hersyvä” – tekijänsä näköinen.

Kieli on tiiviinäkin kerouacmaisen säkenöivää. Kymmenen päivän matka kesäkuussa 1965 jakautuu sivumäärässä mitaten lähes tasan Pariisin ja Bretagnen kokemuksiin.

”Tyyli palvelee hyvin kokemuksen itsensä tutkailua ja kirjoittamisen pohdintaa. Kerouac ammentaa kanadanranskalaisesta sivullisuudestaan, ja kaikessa hölmöydessään Satori on myös eloisa matkakuvaus.”

Kerouac kertoo sukuvaakunansa elämänohjeeksi ”Rakasta, Kärsi ja Huhki”, jota hän noudatti hyvässä ja pahassa.

Mikä teksteissä on Tuusvuoren mielestä kestävintä? ”Keroauc kirjoitti kaunista, lämmintä ja käänteikästä amerikkaa, jossa runsaat vähäkirjalliset ainekset – urheilu, bebop, älämölö – rikastivat sanomisen tapaa.”

 

Jack Kerouac: Satori Pariisissa. Suom. Jarkko S. Tuusvuori. 175 s. Sammakko 2014.