Uusi matka helvettiin: Reindeerspottingin jatko-osa on huikeaa tasapainottelua kaaoksen ja hallinnan välillä

Reindeerspottingin tapaan Lost Boys saa aikaan likaisen olon. Dokumenttielokuva on kuin katsoisi junaonnettomuutta, eikä saa silmiään siitä irti.
Elokuva 21.9.2020 15:07
Ohjaaja Joonas Neuvonen on tehnyt Lost Boys -dokumenttielokuvaansa lähes vuosikymmenen ajan. © Joonas Neuvonen/Helsinki-filmi

Reindeerspotting – pako joulumaasta oli elokuva, jota ei olisi pitänyt olla olemassa, ainakaan listamenestyksenä. Se koostui pääasiassa vuonna 2003 kuvatuista videomateriaaleista, joissa seurattiin rovaniemeläisten nuorten aikuisten huumeista elämää.

Kuvaaja-ohjaaja Joonas Neuvonen tarkkaili tapahtumia läheltä, sillä tyypit olivat hänen ystäviään. Vaikutelma oli ahdistavan intiimi. Tällaista ei oltu nähty.

Elokuvaa leikattiin vuosia. Se pääsi ammattimaisten tuotanto- ja levitysyhtiöiden jakelussa valkokankaille huhtikuussa 2010. Yhtäkkiä elokuva oli ilmiö, kaikkien aikojen tai ainakin vuosikymmeniin menestynein suomalainen dokumenttielokuva: se sai yli 60 000 valkokangaskatsojaa.

Neuvonen kritisoi tuotantoyhtiön painotusta markkinoida ja perustella K18-ikärajan saanutta elokuvaa sen valistuksellisilla arvoilla, mutta lähestymistapa varmasti vaikutti siihen, että dokumentin tekijöille myönnettiin tiedonjulkistamisen valtionpalkinto. Palkinnon perustelujen mukaan Reindeerspotting oli ainutlaatuinen kuvaus huumeongelmasta ja yhteiskunnallisesti merkittävä teos.