Näin Kino Domino huijaa: Klassikkoelokuvat valkokankaalle läppäriltä

Turun suurimmassa elokuvateatterissa loukataan tekijänoikeuksia viikosta toiseen. Vastuuta toiminnasta ei kanna kukaan.
Elokuva 24.10.2014 14:00
Humphrey Bogart ja Ingrid Bergman Casablanca-elokuvassa vuodelta 1943. © Warner Bros. / AP / Lehtikuva

Turkulaisessa elokuvateatteri Dominossa on esitetty viikkokaupalla amerikkalaisia klassikkoelokuvia lähes joka päivä. Tekninen taso on heikko, ja esittäminen on täysin luvatonta.

Yhdelläkään elokuvateatterilla Suomessa ei olisi varaa pyörittää Casablancaa, The Sound of Musicia ja Tuulen viemää viikosta toiseen. Esitysluvat maksavat useita satoja euroja per näytös.

”En ole kuullut Kino Dominosta”, kertoo Julia Kelly Hollywood Classicsista.

Brittiläinen Hollywood Classics lisensoi yksinoikeudella monien amerikkalaisten klassikkojen elokuvateatteriesitysoikeuksia Euroopassa. Sen edustamiin studioihin kuuluvat Fox (The Sound of Music), Warner (Casablanca) ja MGM (Tuulen viemää).

Hollywood Classics laskuttaa aina etukäteen, ja näytösluvan saa vasta, kun maksu on suoritettu. Dominon lipputuloista ei ole tilitetty senttiäkään korvauksia oikeuksien haltijoille.

”He eivät ole olleet meihin yhteydessä”, Kelly sanoo.

 

Dominon pyörittäjiin on vaikea saada yhteyttä. Puhelinnumeroon ja sähköpostiosoitteeseen ei vastata lainkaan.

Dominossa työskentelevä Mikko Syrjänen sanoo, ettei tiedä Dominon toiminnasta oikeastaan yhtään mitään.

”Olen ihan vain talkoolainen, joskus olen siellä repinyt lippuja ja ollut kioskissa”, Syrjänen kertoo omasta puhelimestaan tavoitettuna.

Hän on kuitenkin Dominossa tapahtumia järjestäneiden tahojen mukaan tärkein yhteyshenkilö. Syrjänen on myös ainoa työntekijä, josta on kuva teatterin Facebook-sivulla.

Syrjänen on antanut heinäkuussa haastattelun Turkulainen-lehteen Kino Dominon klassikko-ohjelmistosta ja ollut toimittajan mukaan Kino Dominon edustaja, kun Yle teki jutun teatterista elokuussa.

Hän ei osaa sanoa edes sitä, miten yhteyden saisi henkilöön, joka on vastuussa esitystoiminnasta.

”Toimintaa pyörittää Media Liv -yhtiö ja sen toimitusjohtaja. Nimi on joku Shindler, en tiedä miten se kirjoitetaan. Minulla ei ole hänen numeroaan. Hän ei anna sitä. Hän soittaa minulle kun on asiaa.”

Eikö numero näy kännykän näytöllä?

”Se on semmoinen numero, että se ei näy. Olen kysynyt numeroa, hän ei sitä anna. Kesällä soitti viimeksi.”

 

Dominon omistaa ML Media Liv Ab. Sen toimitusjohtaja on kahdeksissakymmenissä oleva Monica Shideler, jota Suomen Kuvalehti ei useista yrityksistä huolimatta tavoittanut.

Toisin kuin Syrjänen väittää, Shidelerin kännykkänumero ei ole salainen. Puhelin on kuitenkin jatkuvasti suljettuna.

Shidelerin suvun pitkään omistama Domino oli vuosikaudet vain tilauskäytössä. Kesällä Dominossa, joka noin 600-paikkaisena on Suomen suurimpia elokuvasaleja, aloitettiin uudelleen säännöllinen esitystoiminta.

Uutuuselokuvien sijaan Dominon ohjelma on koostunut klassikoista ja esimerkiksi harvoin nähdyistä itäeurooppalaisista 1960-luvun elokuvista. Ne ovat sopineet 1950-luvulla valmistuneen ja sisutuksessaan tuon ajan tyylin säilyttäneen elokuvateatterin henkeen. Teatteriin ei ole hankittu uutta teknologiaa, kuten modernia digitaaliprojektoria.

Tarkemmin katsottuna toiminta on kummallista.

Täydellä lipunhinnalla katsojille on tarjottu teknisesti ala-arvoista kuvaa. Luvatuilta perinteisiltä 35-millisiltä filmikopioilta on nähty vain joitain eurooppalaisia elokuvia, jotka on vuokrattu elokuvien veteraanimaahantuojalta Jussi Kohoselta.

Loppukesästä Dominossa kävijät huomasivat, että elokuvia esitetään hyvin huonolaatuisilta videoilta, joihin elokuvat on kuvattu valkokankailta. Joku oli päättänyt säästää elokuvakoneenkäyttäjän palkassa.

Ranskalaisen Vanha hävytön nainen -elokuvan filmikopio näytettiin kerran ja samaan aikaan valkokangasta kuvattiin videokameralla. Seuraavissa näytännöissä esitettiin vanhalla videotykillä hyvin suttuista kuvaa.

Casablancaa, The Sound of Musicia ja Tuulen viemää on esitetty kesällä ja syksyllä viikosta toiseen videotykillä. Lähteenä on kannettava tietokone ja ilmeisesti netistä ladatut piraattitiedostot. Valkokankaalla näkyy elokuvan alkaessa VLC-mediasoitinohjelma, jolla tiedosto toistetaan.

Läppäriesityksen kuvanlaatu on Dominon suurella valkokankaalla erittäin huono. Ainakin Tuulen viemää on esitetty myös väärällä kuvasuhteella.

Lähes kaikki kriittiset kommentit on poistettu Dominon Facebook-sivuilta heti.

 

Varsinais-Suomen elokuvakeskuksessa tiedetään, että Dominon asioita on hoitanut myös Tom Appelqvist.

Appelqvist kiihtyy puhelimessa heti kuullessaan, että soittaja on Dominosta kirjoittava toimittaja.

”Meillä on ihanat lähtökohdat, kun on tämä vanha firma. Nykyiset oikeudenhaltijat eivät näillä hinnoilla suostuisi esityksiin. Nykyään oikeudet ovat aivan eri hintaluokkaa. Meidän oikeudet on sovittu silloin, eikä esityskertoja silloin rajattu. Rouva Shideler on anomassa pankista lisää rahaa teatterin toimintaan. Lähden tänään itse Tukholmaan. Ihanaa jos kirjoitat”, Appelqvist sanoo suunvuoroa antamatta ja lukee postilokero-osoitteen, johon neuvoo lähetettävän Shidelerille tarkoitetut yhteydenotot.

Appelqvist antaa ymmärtää olevansa paraikaa Shidelerin seurassa. Hän ei kuitenkaan voi antaa puhelinta Shidelerille vaan katkaisee puhelun monologinsa jälkeen.

Uudelleen soitettaessa Appelqvist ei enää vastaa puhelimeen.

Kun tekstiviestillä kysytään tekijänoikeusrikkomuksesta, hän kuitenkin vastaa. Appelqvist kertoo viesteissään Shidelerin olevan ”haka näissä asioissa” eli esityssopimuksissa, mutta häntä on vaikea saada kiinni, koska Shideler on ”90% ajasta aina matkoilla”.

Kukaan Dominossa nyt kesällä ja syksyllä tapahtumia järjestäneistä ei ole ollut tekemisissä itse Shidelerin kanssa. Materiaalit on toimitettu aina Syrjäselle.

 

Hollywood-studioiden klassikkoelokuvien esitysoikeuksista ei ole olemassa sellaisia sopimuksia kuin Appelqvist väittää, kertoo suomalaisten elokuva-alan yhdistysten kattojärjestön Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen.

”En usko, että kukaan olisi koskaan myynyt tai luovuttanut ikuisia esitysoikeuksia Suomeen, ei yhdelle elokuvateatterille, eikä muutenkaan”, Koistinen sanoo kuullessaan Appelqvistin selityksestä.

Koistiseen ollaan oltu muista elokuvateattereista yhteydessä Dominosta, sillä klassikkopainotteinen ohjelmisto on herättänyt kummastusta useissa alan toimijoissa.

Tietääkö Koistinen, että elokuvia esitetään Dominossa valkokankaalle läppäriltä, VLC-videotoisto-ohjelmalla?

”Voi vittu, sekin vielä”, huokaa Koistinen.

Hänkin on ollut yhteydessä Hollywood Classicsiin.

 

Turun Sanomien nettisivuilla olevissa menotiedoissa kerrotaan, että Casablancaa esitetään Dominossa jo seitsemättä viikkoa.

Hollywood Classicsin Julia Kelly kertoo Warner Brosin valtuuttaneen hänet tutkimaan Casablancan tekijänoikeusloukkausta Dominossa. Kelly odottaa samaa päätöstä Foxilta The Sound of Musicin luvattomasta esittämisestä.

Kun kansainvälisesti etenevästä tekijänoikeusloukkauksen tutkimisesta kertoo tekstiviestinä Appelqvistille, hän lähettää pian takaisin viestin, jossa haluaa ”lähdesuojaa” viitaten aiempiin sanomisiinsa.

”Minua kiinnostaa vain kulttuuri eikä monopoolien valtataistelut”, Appelqvist kirjoittaa tekstiviestissä.

Kuvakaappaus Dominon Facebook-sivulta.

Kuvakaappaus Dominon Facebook-sivulta.