Antony Gormley tuo Kaisaniemeen 160 tonnin savikuution

Kulttuuri 16.3.2009 14:03

Brittitaiteilija kutsuu ihmiset muokkaamaan talonkokoisesta savikuutiosta taideteosta. Kukaan ei tiedä, millainen on lopputulos. Katso myös kuvakooste Antony Gormleyn studiolta.

Antony Gormley

Ensin syntyi uusi taidesäätiö, Pro Arte, kaksi vuotta sitten. Sen tehtäväksi tuli lähentää suurta yleisöä kuvataiteeseen. Säätiö otti IHME-sanan ja ajatuksen toimintansa leimaksi. Säätiötä rahoittaa yksityishenkilö, joka ei halua julkisuuteen.

Tästä eteenpäin järjestetään joka vuosi IHME -projekti ja IHME-päivät. Päivät sisältävät esitelmiä, näyttelyitä ja keskusteluja taiteesta. IHME-projekti on taideteko tai tapahtuma, jonka toteuttajaksi kutsutaan joka vuosi joku kansainvälisesti merkittävä tekijä.

Ensimmäinen kutsuttu on brittikuvanveistäjä Antony Gormley. Pro Arte säätiön puheenjohtaja, kulttuurineuvos Tuula Arkio, Kiasman ja Valtion taidemuseon entinen johtaja, kertoo miksi:

”Halusimme yhteisöllisen projektin ja Antony Gormley on tehnyt niitä paljon. Hän on erinomaisen hyvä taiteilija, joka paneutuu syvällisesti siihen mitä tekee. Teosten filosofinen ja teoreettinen tausta on ollut vakuuttava.”

Gormleyn IHME-projektin nimenä on Savi ja kollektiivinen keho. Teoksen toteuttamiseen hän tarvitsee 2 000 avustajaa. Kaisaniemen kentälle Helsingissä pystytetään ensi viikon alussa iso kuplahalli ja sen sisään tehdään 160 tonnin painoinen savikuutio, joka on sivuiltaan neljä metriä. Siis pienen talon kokoinen.

Koskematonta savikuutiota, joka on sinällään minimalistinen taideteos, voi mennä katsomaan 21.-24. maaliskuuta. Sen jälkeen sitä aletaan työstää muutaman kymmenen hengen ryhmissä, joihin voi ilmoittautua nettisivuilla (www.proartefoundation.fi) ja myöhemmin paikan päällä.

Työ tapahtuu 25.3.- 3.4. Työvälineinä ovat vain omat kädet ja oma keho. Kuutiota voi muokata tai siitä voi irrottaa savea ja tehdä jotain sivummalle. Uusi ryhmä jatkaa kuution käsittelyä, mutta ei riko edellisten tekemiä erillisiä töitä.

4.-7. huhtikuuta yleisö pääsee katsomaan, mitä savikuutiolle on tapahtunut.

Ruumiilla ja hengellä

”Konsepti on yksinkertainen: on tila ja massa ja ihmisten energia”, sanoo Antony Gormley.

”En osaa arvata mihin päädytään, jokainen kollektiivinen työni on samalla koeprojekti”. Hän on itse aluksi paikalla kannustamassa ja rohkaisemassa ihmisiä.

Työn idean syntyhetkeä hän ei voi sanoa. ”Ideat eivät laskeudu taivaasta, työ kasvaa työstä. Kuvanveistäjänä ajattelen fyysisesti ja yksi asia seuraa toista.”

Savi ja kollektiivinen keho -teoksen takana on ainakin Gormleyn mielikuva Kiinasta.

Kyläläiset olivat muokanneet 130 tonnia savea Field-teosta varten ja koonneet sen vuoreksi, joka oli täynnä käden- ja jalanjälkiä. ”Se oli kuin tuhansien kosketusten säiliö.”

Helsingissä työ aloitetaan koskemattomasta savikuutiosta. Gormley arvelee, että vaikuttavimpia ovat ensimmäiset jäljet ja raapaisut.
Hän toivoo, että ihmiset eivät osallistuisi vain käsillään, vaan olisivat mukaan koko ruumiillaan, hengellään ja ajattelullaan.

”Parhaimmillaan se voi olla kokemus kollektiivisesta kehosta, joka etsii tietä itseilmaisuun. Ihmiset reagoivat saveen, omiin ajatuksiinsa ja tunteisiinsa, mutta myös toisten läsnäoloon. Tilanteessa on paljon sanatonta kommunikaatiota, josta olen kiinnostunut.”

Eikä ole tietoa kuka lopulta voittaa. Onko valtava savimassa edelleen vaikuttavin elementti – vai ihmisten työn jäljet?

Projektia voi tarkastella myös antropologisena kenttätutkimuksena, jossa ihmiset kutsutaan arvioimaan itseään erillään vallitsevasta urbaanista hi-tec -kulttuurista, Antony Gormely sanoo.

Teksti
Hannele Jäämeri

Kuvat
Petri Kaipiainen

Aiheesta lisää
Kuvia Antony Gormleyn projekteista