Ylen tarjonta ei ole ilmaista – eikä tutkimus ole osoittanut, että Yle hankaloittaisi muun median elämää

PUHEENVUORO: Viestintäviraston yhteyteen pitäisi perustaa riippumaton tutkimuslaitos, kirjoittavat Heikki Hellman ja Hannu Nieminen.

iltapäivälehdet
Teksti
Heikki Hellman Hannu Nieminen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kuluva kevät on Yleisradion tulevaisuuden kannalta tärkeä. Kansanedustaja Arto Satosen (kok) johtama työryhmä antaa ehdotuksensa yhtiön toiminnan tulevaisuudesta toukokuun loppuun mennessä. Monien kaupallisen median edustajien mielestä Ylestä on tullut mediamarkkinoiden häirikkö, ja siksi sen toimintaa on rajoitettava.

Ylen ilmaisten verkkopalvelujen sanotaan valtaavan uutismarkkinat. Sanomalehtien levikit laskevat samaan aikaan, kun ne menettävät ilmoittajia ja tilaajia. Lehtiyhtiöt haluaisivat, että Yle tarjoaisi vain sellaista tekstisisältöä, joka liittyy suoraan sen ohjelmiin.

 

Huoli suomalaisen median tilasta on perusteltu. Kaupallisen median talous on huonontunut nopeasti ja sen kyky palvella kansalaisten tarpeita on heikentynyt. Uutis- ja ajankohtaistarjontaa on karsittu. Sisältöjä on siirretty verkkoon, mutta harvoin kaupallisesti kannattavasti.

Uskomus Ylen markkinoita vääristävästä vaikutuksesta sisältää kuitenkin ainakin kolme ongelmallista kohtaa.