Vastaamon valvonta petti
THL kovisteli yrityksiä liittymään vahvan tietoturvan järjestelmään jo vuonna 2015. Psykoterapiakeskus ei liittynyt Kantaan, eikä siitä koitunut yritykselle seurauksia.

Potilastietojen säilyttämisen viranomaisvalvonta näyttää pettäneen psykoterapiayritys Vastaamon kohdalla.
Tietomurron tehnyt kiristäjä on ilmoittanut, että sillä on hallussaan yrityksen potilastiedot marraskuun 2018 loppuun saakka. Niitä arvioidaan olevan noin 40 000 henkilöstä.
Poliisi tutkii tapausta törkeänä tietomurtona ja törkeänä yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä.
Lupa- ja valvontavirasto Valvira ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL antoivat vältteleviä vastauksia, kun Suomen Kuvalehti yritti selvittää, miten Vastaamo on noudattanut lainsäädäntöä ja millä tavalla viranomainen on asiaa valvonut.
SK sai selville, että viranomaiset olivat jo yli viisi vuotta sitten vaatineet alan yksityisiä yrityksiä liittymään Kanta-palveluihin.
Yrityksille kerrottiin, että liittymisen takaraja on 1. syyskuuta 2015. Asiassa annettiin ohjausta eri tavoin. Vastaamon edustajia on myös osallistunut viranomaisen järjestämään Yksityisten käyttöönoton tuki -tilaisuuteen marraskuussa 2016.