Valitsiko Suomi väärin? Hornetit tulossa käyttöikänsä päähän – Reilusti halvempi F-16 lentää vielä 2040-luvulla

Osa sotilaslentokoneista palvelee jopa vuosisadan. On vain mahdotonta arvata ennalta, mikä konetyyppi on pitkäikäisin.
Jyri Raivio
Kotimaa 3.1.2018 12:21
Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon päätti vuoden 2017 lopulla ryhtyä uusimaan suurten strategisten B-52H-pommikoneiden moottoreita. Ensi vuosikymmenellä toteutettavan operaation avulla 76 ydinpommittajaa aiotaan pitää käytössä pitkälle 2050-luvulle, kertoo amerikkalainen ilmailulehti Aviation...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

F16 pelittää, kun ei tarvita häiveominaisuutta. Suomi tarvitsee koneen, jossa on ominaisuuksia joilla vältetään tutkahakuiset ohjukset.

F-16 voi kantaa 4 MRM ohjusta ja 2 SRM ohjusta, kun vastavuoroisesti F-18 voi kantaa 10 MRM ohjusta ja 2 SRM ohjusta. Ero on merkittävä tilanteessa jossa pitää pystyä vastaamaan nopeasti lähestyvään uhkaan. Ohjuksilla vihollisen koneet nykyään torjutaan, eikä tykillä, muuten kuin poikkeustilanteessa. Kun ohjukset on ammuttu, on vain yritettävä päästä omaan tukikohtaan täydentämään. F-16:lla on myös pienempi toimintasäde sekä tarve pidemmälle kiitoradalle. F-18 oli aivan oikea valinta Suomelle monitoimihävittäjäksi. Lisäksi F-18 pystyy ottamaan ilmatankkauksella omalla puomilla vaikka toisesta F-18 hävittäjästä lisää polttoainetta, kun taas F-16:ssa on selässä ilmatankkausluukku, jota voi tankata vain isoista KC tankkauskoneista. Eli ilmatankkaus mahdollisuudet ovat huomattavasti monipuolisemmat ja taktisesti joustavammat F-18:ssa. Ja vielä… matalalla F-18 on ketterämpi kaartotaistelussa kuin F-16. F-18 voi siten toimia vihollisen helikoptereita vastaan tehokkaammin. F-16 on hyvä ja halpa kone, mutta Suomen kaltaisessa toimintaympäristössä F-18 on edelleen tänäpäivänäkin parempi valinta kuin F-16.

Lienee ollut selvää jo aikoja sitten, että Suomi tarvitsee modernin konetyypin vanhenevien hävittäjien rinnalle.
Toisin sanoen F-18 monernosoidaan tulevien 35:n rinnalle, jolloin pienellä maalla on todella kovan luokan kalusto sekä laadullisesti että määrällisesti.

Olli:lle: Nykyiset F-18C/D koneet romutetaan ja muutama menee museoihin. Yhtään ei säilytetä operatiivisessa käytössä, eikä niitä myöskään myydä eteenpäin.

Kiitos Tuntisudelle täsmentävästä ja hieman hämmentävästä tiedosta Hornetien romuttajaisista sitä mukaa 35:t tulevat ilmavoimien käyttöön.
Epäilemättä tieto on oikea, joskin maallikon vaikeasti ymmärrettävissä kun emojuttu tuo vahvasti esille sen kuinka suuressa maailmassa päivitetään todella vanhoja koneita tähän aikaan.
Jospa vielä sattuisi kuulemaan perusteet, miksi Suomen melko nuoret hävittäjät murskataan romuksi.
Luultavasti päätöstä on helppo myydä modernoinnin kalliudella ja siten veronmaksajien parasta ajatellen yms.