Uutisanalyysi: Uusien hävittäjien lopullinen hinta on suuri arvoitus – pelkät indeksimaksut nousevat miljardiluokkaan

Maksuerät, indeksi- ja valuuttakurssimaksut ja jopa haamu-alv hallitsevat lähivuosien puolustusbudjetteja. Summat ovat valtavia.
Kotimaa 15.9.2021 07:30
Yksi hävittäjäehdokkaista, Saab Gripen E teki näyttävän tempun Kaivopuiston lentonäytöksessä Helsingissä 6. elokuuta 2021: kone päästi lentopetrolia vuotamaan jättövirtaukseen ja sytytti sen suihkumoottorinsa jälkipoltolla.
Yksi hävittäjäehdokkaista, Saab Gripen E teki näyttävän tempun Kaivopuiston lentonäytöksessä Helsingissä 6. elokuuta 2021: kone päästi lentopetrolia vuotamaan jättövirtaukseen ja sytytti sen suihkumoottorinsa jälkipoltolla. © Mikko Stig / Lehtikuva

Joskus, noin tusinan vuoden kuluttua, joku puolustusministeriön virkahenkilö avaa tiedoston, painaa nappia ja kas: ruudulle lävähtää HX-hankkeen eli Hornet-hävittäjien seuraajan hankinnan kokonaishinta.

Sitä ennen jopa hankkeen puuhamiehet voivat esittää hinnasta vain enemmän tai vähemmän valistuneita arvailuja. He ovat kertoneet poliitikoille ja veronmaksajille, että Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaaminen maksaa kymmenen miljardia euroa eikä yhtään enempää.

Samaan hengenvetoon he ovat kuitenkin joutuneet myöntämään, ettei hinta jää siihen.

Lisäksi tulevat kustannusten muutoksia kompensoivat indeksimaksut sekä valuuttakurssien muutoksista johtuvat korotukset (tai alennukset) mikäli hankinta ei kohdistu ainoaan euroalueen hävittäjäkandidaattiin eli ranskalaiseen Rafaleen.

Jos koneet ja niiden aseet ostetaan Yhdysvalloista, kauppa tehdään niin sanotulla FMS-sopimuksella (Foreign Military Sales), joka takaa sen, että Suomi maksaa koneistaan saman verran kuin pääkäyttäjä eli Yhdysvaltain asevoimat. Pentagon ei kuitenkaan hoida tätä monimutkaista liiketointa ilmaiseksi. Hallinnointipalkkio on 3,2 prosenttia. HX-kaupassa sekin tekee 320 miljoonaa euroa, joka sisältyy kymmenen miljardin hintakattoon.