Tuhansia kilometrejä betonipilareita, massiivisia maansiirtoja – Malmin asuntojen rakentamisesta tulee kallista ja työlästä

Uutisanalyysi: Tattarisuon savikko on keskimäärin 10–15-metristä. Teräsbetonipaaluja tarvitaan niin paljon, että peräkkäin pantuina ne ulottuisivat Helsingistä Etelä-Koreaan ja takaisin.
Kotimaa 30.11.2018 14:40
Jyri Raivio

Malmin lentokenttä Helsingissä. © KIMMO MÄNTYLÄ / Lehtikuva

Yli 14 000 kilometriä betonipilareita, joiden valmistamiseen kuluu yli puoli miljoonaa tonnia sementtiä, kolmasosa Suomen vuotuisesta tuotannosta. Sen teossa syntyy yli 350 000 tonnia hiilidioksidia.

Yli kaksi miljoonaa kuutiometriä maan siirtoja, joukossa toistaiseksi tuntematon määrä ongelmallista, rikiltä haisevaa sulfidisavea. Siirrettävät maamassat mahtuisivat kuutioon, jonka jokaisen sivun pituus on 130 metriä.

Helsingin kaupungin investoinnit pelkkään yleisten tilojen eli katujen ja puistojen maa-ainesten stabilointiin noin 300 miljoonaa euroa.

Rakentajien investoinnit pohjatöihin jopa 470 euroa kerrosneliötä kohti. Sadan neliön asunnossa se tarkoittaa 47 000 euron hintalisää.

Tervetuloa Malmin lentoasemalle, Helsingin uusimpaan ja kiistellyimpään aluerakennuskohteeseen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu