TNS Gallup vedätti kysymyksillään – pakotti vastaamaan vain myönteisesti

Myönnämme virheen, sanoo TNS Gallupin tuotantojohtaja.

luotettavuus
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mielipide- ja markkinatutkimusyritys TNS Gallupin (entinen Suomen Gallup) kyselyrinkiin kuuluva henkilö kertoo Suomen Kuvalehdelle, että TNS Gallupin esittämät kysymykset ovat ”vedättäneet” vastaajia.

Tapaus liittyy sähköyhtiöitä koskevaan kyselyyn. Siinä haluttiin tietää, mitkä yhtiöt tarjoavat hyvää palvelua. Kysymyksenasettelu oli tehty niin, ettei kyselyyn voinut vastata esimerkiksi ”ei mikään” tai ”en tiedä”.

”Tarjolla oli muutamia sähköyhtiöitä, ja jollekin niistä kiitos oli annettava, vaikka siihen ei olisi ollut syytä. Minun oli pakko antaa kymmenen perusteetonta kiitosta voidakseni jatkaa vastaamista kyselyyn”, Suomen Kuvalehteen yhteyttä ottanut henkilö kertoo.

Sähköyhtiöt olivat Fortum, Vattenfall ja Jyväskylän Energia. Kysymyksissä piti antaa kiitosta esimerkiksi hyvästä palvelusta, hinnasta, sympaattisuudesta tai siitä, että sähköyhtiö ymmärtää asiakkaitaan.

”Kun tulokset on koottu, tiedotusvälineille lähtee tiedote. Siinä kerrotaan, että tutkimusten mukaan tällä tai tällä on ‘hyvä palvelu’. Lehdet julkaisevat tiedotteen, ja lukijat tulevat samalla vedätetyiksi”, vastaaja toteaa.