Suuri verkkokauppa myi elektroniikkaa rajulla Black Friday -alennuksella ja yritti perua kaupat – asiakkaiden sinnikkyys kannatti

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulevat valitukset ovat vain jäävuoren huippu, arvioi erityisasiantuntija Saija Kivimäki.
Talous 29.11.2019 12:33
© Mark Ralston / AP / Lehtikuva

Marraskuussa 2017 CDON-verkkokaupassa myytiin laadukasta tietokoneen näyttöä poikkeuksellisen kovaan alennushintaan. Tavallisesti 949 euron hintainen näyttö maksoi kampanjan aikana 349 euroa eli 67 prosenttia vähemmän kuin normaalisti.

Vantaalaismies klikkasi näytön ostoskoriin ja tilasi sen. Sähköpostiin tuli tilausvahvistus, ja asiakas jäi odottamaan pakettia. Seuraavalla viikolla verkkokaupasta tuli viesti.

"Joudumme ikäväksemme ilmoittamaan, että sivuillamme olleessa hinnassa on ollut virhe, ja emme voi toimittaa näyttöä tuohon hintaan."

"Pahoittelemme kovasti tilannetta ja kiitämme ymmärryksestä."

 

Yhdysvalloista ympäri maailmaa levinnyt Black Friday -kampanja tunnetaan tavanomaista isommista alennuksista. Viime vuosien aikana kulutusjuhla on alkanut näkyä myös suomalaisviranomaisten työssä.