Villiä rahtausta

Kuljetusalalla yrityksiä kuolee ja syntyy tiheään tahtiin. Työntekijöiden oikeudet voivat jäädä bisneksen jalkoihin.

Talous 01.04.2021 06:00
Salla Nazarenko
Mika Salonen siirtyi viitisen vuotta sitten kalavedenhoitajan tehtävistä rekan rattiin.
Mika Salonen siirtyi viitisen vuotta sitten kalavedenhoitajan tehtävistä rekan rattiin. © MIKKO LEHTIMäKI

Porilaiselle rekkakuskille Mika Saloselle, 50, joulu 2020 jäi mieleen mustana. Hän ajoi aatonaattona läpi Suomen FSN Logistics -yrityksen rekalla. Kun viimeinen kuorma oli purettu Joensuuhun, työnantaja ilmoitti Whatsapp-viestillä, että FSN:n liiketoiminta oli myyty Tanskaan.

Salosen palkanmaksaja oli Harri Tuominen Oy, jonka kuskit ajoivat FSN Logisticsin ajoja. Vaikka yhtiöt olivat erillisiä, niiden välit olivat tiiviit. Taustalla oli samoja vastuuhenkilöitä ja sama toimitusjohtaja.

Asiakkaille lähetetty tiedote vakuutteli jäykällä suomen kielellä, että uusi omistaja ”jatkaa operatiivisen toimintansa FSN:ltä siirtyvällä operatiivisella henkilökunnalla”.

Kuljettajille uutinen oli karu.

”Harri Tuominen Oy ilmoitti, että rahat ovat lopussa ja palkanmaksu viipyy. Lisäksi parikymmentä irtisanottiin”, Salonen kertoo.

Sisältö