Pekka Vauramo voi jättää Finnairin lämpimin mielin: nelinkertaisti yhtiön tuloksen, yli tuplasi omat tulonsa

Uutisanalyysi: Seuraajan etsinnässä kannattaisi huomioida kolme mahdollisuutta, joita Finnairissa ei ole ennen hyödynnetty.
Talous 21.5.2018 15:40
Metson toimitusjohtajana viimeistään marraskuussa aloittava, Finnairia vuodesta 2013 johtanut Pekka Vauramo tiedostustilaisuudessa Helsingissä maanantaina 21. toukokuuta 2018.
Metson toimitusjohtajana viimeistään marraskuussa aloittava, Finnairia vuodesta 2013 johtanut Pekka Vauramo tiedostustilaisuudessa Helsingissä maanantaina 21. toukokuuta 2018. © ANTTI AIMO-KOIVISTO / Lehtikuva

Finnairin toimitusjohtajana miltei päivälleen viisi vuotta työskennellyt Pekka Vauramo jättää lentoyhtiön. Kaivosinsinööri Vauramo tuli lentobisnekseen metalliteollisuudesta eli Cargotecistä ja palaa koulutuksensa mukaiselle toimialalle, metallin suuryrityksen Metson toimitusjohtajaksi. Vaihdos tapahtuu viimeistään marraskuussa.

Vauramosta jää yhtiöön ja toimialalle hyvä muisto.

Hän tuli toimitusjohtajaksi keskellä melkoista turbulenssia. Edeltäjä, niin ikään vuori-insinööri, Mika Vehviläinen oli profiloitunut lähinnä kohtuuttomiksi koettujen työsuhde-etujen haalijana. Yhtiö tuotti tappiota, väkeä oli pakko vähentää ja henki oli näin muodoin huono.

Vehviläinen tosin onnistui kääntämään yhtiön voitolliseksi viimeisenä kokonaisena toimitusjohtajavuonnaan 2012. Silloin toiminnallinen liiketulos oli 45 miljoonaa euroa plussalla.

Vuonna 2017, viimeiseksi jääneenä koknonaisena Vauramo-vuonna, tulos oli lähes nelinkertainen. Se on parantunut 14 vuosineljännestä putkeen.

Ja mikä omistajien kannalta ehkä tärkeintä: osakekurssi on noussut erittäin vahvasti. Viisi vuotta sitten se oli 2,65 euroa, maanantaina jo 11,86 euroa.

Kurssi nousi yhtiön ilmoitettua toimitusjohtajan vaihdoksesta. Myös Metson kurssi nousi, tosin selvästi vähemmän.

Sijoittajien mielestä nousu ei ilmeisesti kuitenkaan ole ollut henkilökysymys. Kurssi nousi selvästi maanantaina 21. toukokuuta aamupäivällä yhtiön ilmoitettua toimitusjohtajan vaihdoksesta. Myös Metson kurssi nousi, tosin selvästi vähemmän.

Vauramon vuosina Finnairin toimintamoodi muuttui. Ikuinen vyön kiristäminen vaihtui reippaaksi kasvuksi. Väkeä ei enää vähennetty vaan palkattiin lisää. Samalla muuttui koko tunnelma yhtiössä.

Se oli osittain Vauramon ansiota. Toimitusjohtajan panosta on vaikea yliarvioida, niin hyvässä kuin pahassa. Uudella toimitusjohtajalla kävi kuitenkin myös todella hyvä tuuri.

Tukevin onnenpotku oli toimialan yleinen, lähes ennen kokematon buumi. Kun lentomatkustus on vuosikymmeniä kasvanut rapian viiden prosentin vuosivauhtia, noin kahdeksan vuotta sitten prosentti nytkähti lähes kaksinkertaiseksi.

Nopeinta kasvu oli Aasiassa, jonka Vauramon edeltäjät olivat valinneet lähinnä maantieteellisistä syistä yhtiön strategiseksi painopistealueeksi. Ilman tätä strategiaa nykymuotoista Finnairia ei enää olisi olemassa.

Keskelle hurjaa kysynnän kasvua yhtiö sai uutta kaukoliikennekalustoa. Vauramon edeltäjät olivat ostaneet 11 ja varanneet kahdeksan uutta A350-konetta, joista ensimmäiset tilattiin jo 2005. Laivastoon saapuivat Vauramon kaudella 11 tilattua konetta. Ilman niitä kasvu ei olisi satanut Finnairin laariin.

Kolmas onnenkantamoinen oli lentoyhtiön suurimman kustannustekijän eli polttoaineen hinta. Keväällä 2013 lentopetroli maksoi noin 120 dollaria tynnyriltä. Tammikuussa 2016 hinta oli romahtanut 40 dollariin. Nyt on palattu 90 taalan tuntumaan, mutta tämä nouseva kehitys on Vauramon seuraajan päänsärky.

 

Finnairin kokonaistarjonta on henkilökilometreillä mitattuna kasvanut Vauramon aikana (vuodesta 2012 vuoteen 2017) yli 20 prosenttia. Ongelmitta kasvu ei ole sujunut. Yhtiö on kärsinyt lentäjäpulasta, ja ennen alan parhaisiin kuulunut täsmällisyys on muisto vain.

Yhtiölle jää kuitenkin pääosin myönteinen muisto Vauramon vuosista. Myös Vauramolla on syytä muistella Finnair-vuosiaan lämmöllä, ainakin taloudellisessa mielessä.

Ensimmäisenä kokonaisena Finnair-vuonna 2014 hänelle maksettiin palkkana ja palkkioina 760 042 euroa. Viime vuodelta summa oli 1 241 910 euroa. Kasvua oli 63 prosenttia.

Vauramo sai Finnairista lisäeläkkeen, ja lähinnä pitkän aikavälin kannustimet ovat tehneet hänestä yhtiön 14. suurimman osakkeenomistajan. Vauramon Finnair-potin arvo oli viime kuun lopussa 1,67 miljoonaa euroa.

Tähän asti ykkösmiehiksi on hankittu karkkikaupan, tavaratalobisneksen ja lastinkäsittelylaitteiden tuntijoita.

Finnair kertoi tiedotteessaan, että Vauramon seuraajan etsintä aloitetaan tänään. Etsijöiden kannattaisi varmaan tutkia tarkasti kolmea mahdollisuutta, joita Finnairissa ei ole koskaan hyödynnetty.

1. Uutta pomoa on syytä hakea tosimielellä yhtiön sisältä. Koko henkilöstöpolitiikan kannaltakin olisi hyvin motivoivaa, jos urakehitys Finnairissa voisi joskus johtaa ylimmälle portaalle saakka.

2. Etsintä kannattaa ulottaa myös maamme rajojen ulkopuolelle. Tähänastisissa toimitusjohtajanimityksissä toimialan tuntemus on ilmeisesti ollut lähinnä haitta. Ykkösmiehiksi on hankittu karkkikaupan, tavaratalobisneksen ja lastinkäsittelylaitteiden tuntijoita. Lentoliikenteen tuntijoita on meillä vähän mutta maailmalla paljon.

3. Ja Finnairin toimitusjohtaja voisi vallan hyvin olla nainen. Lentoliikenne on palvelubisnestä ja siinä naisjohtajilla on hyvin vahvoja näyttöjä.