Lentohäpeä ei piinaa Finnairin asiakkaita, myöskään päästöjen kompensointi ei kiinnosta juuri ketään – ainakaan toistaiseksi

Finnairin alkuvuoden tulos painui pakkaselle. Ongelmia yhtiölle aiheuttavat muun muassa ylikapasiteetti ja polttoaineen hinta.
Talous 24.4.2019 15:39
Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä 15. marraskuuta 2018.
Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä 15. marraskuuta 2018. © HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA

Länsinaapurissa nopeasti yleistynyt lentohäpeä eli hiilijalanjälkeään häpeilevien matkustajien luopuminen lentomatkoista on Suomessa tai ainakin maan suurimmassa lentoyhtiössä Finnairissa toistaiseksi tuntematon ilmiö.

Ruotsissa lentohäpeä on kääntänyt etenkin kotimaan lentomatkustuksen selvään laskuun.

”Emme me tunnista lentohäpeää täällä Suomessa”, sanoi Finnairin uusi toimitusjohtaja Topi Manner esitellessään yhtiönsä kolmen ensimmäisen kuukauden tulosta keskiviikkona 24. huhtikuuta.

Häpeää tai ei, Finnairin kotimaan lentomatkustuksen matkustajakilometreissä mitattu kokonaismäärä pienentyi alkuvuodesta, tosin vain kaksi prosenttia. Matkustajamäärä kasvoi prosentin verran.

Ruotsissa vastaavat luvut ovat selvästi miinuksella.

Finnairin kokonaismatkustus sen sijaan kasvoi yhä 4 prosentin vauhtia, Euroopan liikenne jopa 13 prosenttia. Häpeästä ei siis saatu ainakaan tilastollista havaintoa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu