Googlen katukuvat nyt Suomesta: Kuka tätä tarvitsee?

Talous 9.2.2010 09:34

Google avasi katunäkymäpalvelunsa myös Suomessa. Palveleeko se muita kuin tirkistelijöitä?

Google Street View Suomi Tältä näyttää Nauvossa Googlen katunäkymissä. Kuva Google / ruutukaappaus.

Suomen katuihin, kaupunkeihin ja maanteihin voi nyt tutustua Googlen avustuksella omalta ruudulta.

Google avasi tänään Street View – eli katunäkymäpalvelunsa myös Suomen osalta. Yhtiön kuvausautot kiersivät Suomea viime vuonna, ja nyt jokainen voi liikkua maamme katuja nousematta koneen äärestä.

Entä miltä Suomi näyttää? Aurinkoiselta – ja aika autiolta.

Monet kaupunkikuvat (kuten Tampere tai Helsinki) ovat kesäisiä, ja vaikkapa Esplanadin puistossa Helsingissä näkyy kesäpäivää viettäviä ihmisiä. Sen sijaan esimerkiksi kuvat Sääksmäen sillalta Valkeakoskelta on otettu kevättalvella jäidenlähdön aikaan.

Lapissa taas on jo syksy – ainakin Karigasniementien varressa tässä kuvassa.

(KORJAUS: kuten tarkkaavainen lukija huomasi, kuva on otettu keväällä, ei syksyllä.)

Voi siis sanoa, että Googlen katukuvissa näkyy lähes koko vuodenkierto suomalaisessa luonnossa.

Painopiste etelän kaupungeissa

Googlen katukuvat painottuvat sinne, minne Suomen väestökin: etelän kaupunkeihin. Pohjoisesta ja itäisestä Suomesta on kuvattu pääteiden varret ja joitain taajamia. Oheisessa kartassa näkyvät kuvatut tiet.

Google katunäkymä

Miksi tämä palvelu sitten on päivän uutisaihe?

Muissa maissa, vaikkapa Sveitsissä, katunäkymäkuvat ovat herättäneet vastustusta ja oikeusprosesseja. Kyse on sähköisen ajan ihmisoikeuksista, yksityisyyden suojasta. Suomessa Google vaikuttaa sumentaneen onnistuneesti ihmisten kasvot ja ajoneuvojen rekisteritunnukset.

Ja vaikka palvelu ei kata Suomen koko tieverkkoa, se on selvästi kattavampi kuin Eniron katunäkymä-palvelu, joka keskittyy suurimpiin kaupunkeihin.

Lisäksi Google Street View on oiva työkalu kaikille, jotka suunnittelevat matkoja, reittejä, tykkäävät muuten vain katsella maisemia – ja tuntevat tarvetta tirkistellä.

Suomi-kuvaa?

Jorma Ollilan työryhmät pohtivat kovasti, millainen on Suomen brändi, Suomi-kuva.

Lainkaan vähäpätöinen ei ole se kuva, jonka internetin suurin hakukone maasta antaa.

Tästä näkökulmasta katsottuna Suomi on metsäinen, harvaanasuttu ja kapeamaanteinen. Monissa kuvissa ihmisiä on liikkeellä vähän. Tämä johtunee tosin siitä, että kuvien kirkkaudesta päätellen suuri osa on otettu aamulla ja päivällä, jolloin valtaosa on töissä tai koulussa.