Autoteollisuuden kurimus jatkuu: nyt kuohuu GM

SK:n toimitus
Talous 30.3.2009 08:55

General Motorsin pääjohtaja sai lähteä ja koko yhtiön kohtalo näyttää entistä heikommalta. Myös Japanin autoteollisuus sukeltaa.

GM

Barack Obaman hallinto pakotti GM:n Rick Wagonerin eroamaan. Kuva: AP/Carlos Osorio

Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman asettama arviointiryhmä ei pidä konkurssikypsien amerikkalaisten autovalmistajien pelastussuunnitelmia toteuttamiskelpoisina.

Ryhmän mukaan General Motors ei saa vaatimaansa 16 miljardin dollarin rahoitusta, mutta sille annetaan 60 päivää aikaa kelvollisemman suunnitelman laatimiseksi. Chryslerille annetaan kuukausi aikaa muodostaa liitto italialaisen Fiatin kanssa.

Obaman hallinto pakotti GM:n pääjohtaja Rick Wagonerin eroamaan tehtävästään. Tilalle nousee Fritz Henderson.

Obama ilmoittanee autoalan tukipaketin kohtalosta iltapäivällä Suomen aikaa. Autojättien päästämistä Yhdysvaltain konkurssilainsäädännön mukaiseen saneeraukseen pidetään myös mahdollisena.

Amerikkalaisen autoteollisuuden tulevaisuudesta on käyty kiivaita poliittisia neuvotteluita sen jälkeen, kun GM ja Chrysler ajautuivat konkurssin partaalle viime syksynä. Kolmas suuri autovalmistaja Ford ei ole hakenut valtion tukea, vaikka myös sen taloudellinen tilanne on heikko.

Viimeksi sunnuntaina puolestaan Ranskan suurin autovalmistaja Peugeot vaihtoi toimitusjohtajaa.

PSA Peugeot Citroenin toimitusjohtaja Christian Streiff sai potkut ja hänen tilalleen nousi Corus-teräskonsernin entinen vetäjä Philippe Varin.

Autoyhtymän hallituksen puheenjohtaja Thierry Peugeot perusteli vaihdosta sillä, että autoala on talouskriisin takia poikkeuksellisen kovissa vaikeuksissa.

Japanissa raju pudotus autonvalmistuksessa

Japanin autoteollisuus kertoi maanantaina, että autoja valmistettiin helmikuussa peräti 56 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Tuotanto putosi vajaaseen 500000:een vuoden takaisesta 1,1 miljoonasta autosta.

Autoteollisuuden vaikeudet painoivat Japanin teollisuustuotannon yli 9 prosentin laskuun verrattuna tammikuuhun. Teollisuustuotanto on pudonnut alemmaksi kuin kertaakaan 26 vuoteen.

Autojen lisäksi muun muassa elektroniikan vienti on tyssännyt. Autot ja elektroniikka ovat Japanin talouden selkäranka.

Teksti ja lähteet STT-AFP-DPA