Audin naiskohu: Brändille tullutta vahinkoa ei vielä tiedetä

Hanna Hihnala
Talous 2.9.2009 09:06

Audin myyntijohtajan naislausunnoista noussut kohu on ensimmäinen kerta Suomessa, kun automalleihin liittyvä keskustelu ei johdu teknisestä ongelmasta. Lähes kolmannes auton ostajista on naisia.

AudiNaiset ovat yksi Audi A3:nen ostajaryhmistä. Kuvassa Audi A3 kokoonpanolinja Saksassa. Kuva Christof Stache / Lehtikuva

TNS Gallupin juuri valmistunut tutkimus kertoo, että 27 prosenttia yksityisistä auton ostajista on naisia.

”Päättäjinä naisten osuus on huomattavasti suurempi, sen tiedän itse perheellisenä miehenä”, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti.

Auton brändillä on suuri vaikutus auton ostopäätökseen, myöntää TNS Gallupin autoalan yksikönjohtaja Markku Wiman. Merkkikohtaiset erot ovat Wimanin mukaan suuria, mutta niitä hän ei voi tarkemmin kommentoida.

”Brändi rakentuu ja kehittyy vuosien mittaan, joten on vielä mahdotonta sanoa, miten yksittäinen lausuma vaikuttaa brändiin tulevaisuudessa”, hän muistuttaa.

Hänen mukaansa ei ole olemassa tutkittua tietoa, miten yksitäisen ihmisen kommentointi vaikuttaa pitkällä aikavälillä. Teknisten ongelmien vaiktusta brändiin on kylläkin tutkittu paljon.

”Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun automalleihin liittyvä keskustelu ei johdu teknisestä ongelmasta”, Wilman toteaa.

Tastä kohu lähti

Audin myyntijohtaja, diplomi-insinööri Esko Kiesin kommentointi ihannenaisesta ja naisten sopimattomuudesta johtajiksi on saanut sekä miehet että naiset takajaloilleen ja synnyttänyt tasa-arvokeskustelua.

VV-Auton toimitusjohtaja Pekka Lahti kiirehti pahoittelemaan Esko Kiesin puheita. Hän korosti, että Kiesin ajatukset eivät edusta VV-Auton johtamismallia. Audi on osa VV-Autoa, ja Pekka Lahti on Kiesin esimies.

Kiesin lausunnot ovat kuitenkin saaneet aikaan närkästystä sekä Audia että haastattelun julkaissutta mediavaikuttajille räätälöityä Anna-lehden erikoislehteä kohtaan. Kommenttien vaikutukset ovat näkyneet myös helsinkiläisen Audi Centerin asiakasmäärissä.

Ensirekisteröintejä Audeista tehtiin yhteensä 5810 vuonna 2008. Tämä oli 42,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2007, Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoista selviää.

Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana Audeja on rekisteröity 3330 VV Autosta kerrotaan.

Audi oli viime vuoden 12. suosituin automerkki. Suomen autokannassa oli viime vuonna 77021 Audia. Prosentuaalinen muutos toissavuoteen oli 10,8 prosenttia.

Ei ensimmäinen kerta

Esko Kiesin työnantaja VV-Auto kuuluu Kesko-konserniin. Konsernin entinen varapääjohtaja Timo Karake kohautti elokuussa 1995 handicap-lausunnollaan.

Kesko nimitti samaisena kesänä organisaatiouudistuksessa pelkästään miesjohtajia. Varapääjohtaja Karake kertoi tuolloin Ilta-Sanomille, miksi joukossa ei ollut naisia.

”Täytyy myöntää, että monissa tapauksissa naisilla on se handicap (engl. vamma), että monta kertaa perheasiat ovat sellaisia, että ne aiheuttavat sen, että kun joudutaan muuttamaan paikkakuntia ja muita tällaisia asioita tekemään, siinä tulee omat hankaluutensa.”

Lähteet: HS,fi, Ilta-Sanomat, Kauppalehti

Keskustelu

Kaveri vetää niin överiksi, että hölmöinkin huomaa retoriikan. Mutta ei tässä maassa! Berlusconin heitot saivat samanlaisia reaktioita aikaiseksi. Kyllähän mekin vitsejä väännämme italiaanoista vaikka minkä moista.

Sarkastinen kylmä huumori tai oikeasti henkilöön kohdistuva ilkeämielisyys saa meidät innostumaan, mutta selvästi vitsiksi tarkoitettu vanhoista amerikkalaisista elokuvist tuttu komedia ei näytä toimivan. Satiirikin menee meillä yleensä pelkäksi pottuiluksi ja äkkiä lyömiseksi.

Tietysti pitäisi muistaa missä asuu ettei ihan ”villiksi” heittäydy.

Ihanaa, että Esko päästeli suustaan julkisuudessa sen saman, mitä olemme töissä tottuneet kuulemaan. Ehkä nyt avautuvat autoalalla isojen johtajien silmät ja korvat näkemään ja kuulemaan millaisessa sovinistisessa työympäristössä työskentelemme.

Turha heittää keskusteluun Audin ja VW:n tasa-arvosuunnitelmista tai henkilöstökyselyiden tuloksista. Vastaajista 95% on miehiä ja tulokset sen mukaisia. Ei ole yhtä ainutta palaveria tai kokousta, missä naista/naiseutta ei jollain tasolla mollattaisi.

Toivottavasti tästä nousee ISO kohu. Toivottavasti NAISET äänestävät jaloillaan.
Pahoin pelkään, että kohu laantuu nopeasti. Kesko on iso ilmoittaja medioissa. Ilmoitusrahat ovat näinä pävinä piukassa.

No, no. Ei ne kaikki insnöörit lähtökohtaisesti putkiaivoisia ole. Tämä Kiesi nyt vaan on ollut jossakin vaiheessa liian pitkään huonolla hapella, ja ilmeisen syyntakeeton.
Säälikää miestä, älkää lyökö.

Minä miehenä suivaannuin noista lausunnoista, että harkitsen vakavasti, pyydänkö sittenkään autoa vaihtaessani suunnittelemani mukaan tarjosta A4:stä.

Ettei vain olisi Kiesi toiminut tunteiden ohjaamana, kun lausuntonsa antoi.

Tätähän lehti (naisten) haki, eli sitä saa mitä tilaa.
Surkuset lankee.

On se jylhää kun Kiesi uhoo vaikkei pysty itse huolehtimaan itsestään . Sitte kun muija lähtee niin ei edes pyykätä osaa. Tommosia keltaisen nesteen pään täyttämiä äijiä näkee työelämässä kenuilemassa kun nuori Diplomi-insinööri isä pitää ”äitiyslomaa” jne. Ylivoipaisuus taittuu viimeistään vaipoissa vanhainkodissa. Sinne Kiesin aika on mennä.
t. Veli

Lopettakaa narina. Kiesi on aito mies, joka puhuu kuten ajattelee. Samat ajatukset on enemmistöllä miehistä, mutta naisten emansipoituminen ja uhkailu on leikannut monilta miehiltä sanat ja teot. Onneksi vasta ne.

Mitenkäs tämä kaksinaismoraali nyt toimikaan.Miehistä saa esittää minkälaisia stereotypioita tahansa,mutta auta armias jos joku näitä typeryyksiä naisista laukoo,hänet mestataan.Eiköhän kaikilla ole oikeus laukoa suustaan mitä idioottimaisuuksia tahansa.Nämä näkemyksethän eivät edusta kenenkään muun ajatusmaailmaa kuin Esko Kiesin.

Jos naisten emansipaatio uhkaa miehiä niin melkoisia munattomia VÄSSYKÖITÄ ovat.

Onneksi eskokiesimäisiä ihmisiä varten on keksitty koottavia ja puhallettavia apuvälineitä joita ei tarvitse katsoa silmiin.

Sovinistisia ja naisia halventavia lausuntoja Audin myyntijohtajalta.
Myyntikikkanakin täysin ala-arvoista.
Audia ei osteta meidän talouteen ikinä!

Ja nyt Soprano oy:ltä tuli vielä galluppikysely tästä kohusta. Vastaamiseen ei aikaa kulu kuin kymmenen minuuttia ja palkinnoksi saa hyvän mielen.

Ei voi olla totta! Näinkö herkässä suomalaisten naisten ego ja arvo on? Tämähän on vitsi! Naistenlehden spesiaalinumerossa metroseksuaalinen autohemmo pönkittää maskuliinisuuttaan nostamalla naiset 7 sentin koroille ja viljelee muutakin kieli poskella – sovinistihömppää, ja sen seurauksena naiset uhkaavat etteivät enää osta audeja ja koko brändi on pilalla!
Tämähän on parasta mitä Audille on tapahtunut vuosikausiin! Koska Audi on kiinnostanut näin paljon? Tämä on mainontaa, rakkaat kolleegat, mainontaa!

Se koira älähtää jne.
Onhan sairasta kurmotusta, jos ei saa puolihumoristisesti sanoa rouvista totuuksia.
Miestasa-arvovaltuutettu hoi!!!

Äijäpolo joutui jättämään hommansa leikkitosikkojen mielistelyn vuoksi: ”ei meidän audi, eikä meidän firma…oliko vielä muuta, eroaako yhtiön ja konsernin halltus?! ”

Keskiaikaista noitavainoa kertakaikkiaan.

Pitää allakasta katsoa, mitä aikaa elämme. Perustuslaillinen sananvapaus.

Ottamatta loistavaan automerkkiin ja sen tuotteisiin enempää kantaa totean kauhulla taas naisten ylivallan, jota löysikit myötäilevät.

Johan tuli päivänvaloon sellaista puhetta jota monet naiset saavat päivittäin kuunnella työpaikoilla. Jos menet työsuojeluvaltuutetulle kertomaan että olet naisena syrjinnän kohteena, niin saat vastaasi vaikenemista ja eristämistä. Ainoana naisena miesjoukon kanssa palavereissa joutuu valitsemaan sietämisen tai ulosmarssimisen välillä. Jos marssit ulos palaverista, niin joudut vaihtamaan työpaikkaa. Naisten ulkonäköä ja ikääkin arvostellaan palavereissa, ja kalliiden autojen kuvia ihaillaan kaverien kanssa ruudulta kesken palaverin. Jos yrität palauttaa miesjoukkoa takaisin itse asiaan, niin saat selänkääntämistä ja huomiotta jättämämistä, joskus ”hohhoijaa-ilmeitä” ja kulmakarvankohottelua. Sitä on vaikea todistaa kun kaikki muut ovat miehiä, ”ison pomon” hännystelijöitä. Joidenkin miesten ilmeestä paistaa myötätunto huonosti kohdeltua naista kohtaan, mutta he pelkäävät oman tuolinsa puolesta niin paljon että ovat mieluummin hiljaa.

Kaveri vetää niin överiksi, että hölmöinkin huomaa retoriikan. Mutta ei tässä maassa! Berlusconin heitot saivat samanlaisia reaktioita aikaiseksi. Kyllähän mekin vitsejä väännämme italiaanoista vaikka minkä moista.

Sarkastinen kylmä huumori tai oikeasti henkilöön kohdistuva ilkeämielisyys saa meidät innostumaan, mutta selvästi vitsiksi tarkoitettu vanhoista amerikkalaisista elokuvista tuttu komedia ei näytä innostavan. Ilkka Kanervan kävi samalla tavalla, joskin huumorin laji oli lähinnä tragikomedia.

Sananvapauden rajoittaminen on käynyt aina yhtä jalkaa huumorin ja naurun kieltämisen kanssa. Tähän syyllistyi aikanaan niin katolinen kirkko kuin erilaiset tämän päivän diktatuuritkin.

Joku media-alan höpö höpö-professori ehti jo lausua miten sosiaalinen media osoitti voimansa. Kuinka niin? Eikö kyseessä ole pikemminkin muutaman toimittajan aikaansaama lynkkaus. Iltalehden ja Iltasanomien lukijoiden mielestä yli 65 prosenttisesti Kiesin ei olisi tarvinnut erota. Kun huutoäänestyksellä valitaan johtajia ja pudotetaan heitä, niin ymmärtäähän professorin kannan. Yliopistoissa on naisia 65 %. Kuka siis johtaa tämän tyyppistä kampanjaa?

Taannoin kun feminismi ei vielä jyllännyt näin kovaa, niin professorin varomaton vitsi ”naistutkimus tutkii naista, sosiologia tutkii ihmistä” johti puhutteluun ja reposteluun yo-lehdessä. Sutkautuksessa oli tietysti oman oppiaineen puolustuskin. Samalla tavoin voidaan Kiesin juttu nähdä karikatyyrien esittelynä, jolloin siinä voi olla jopa miesnäkökulman kritiikkiä.
Kenen käsissä on siis mediavalta?

Jos kuvittelemme Kiesin puhuneen todellisia arvojaan, niin voimme ottaa hänen ikäluokkansa miehet ja fundeerata hieman nuorempia. Ero on varmasti olemassa.

Tässä tämä Suomen tasa-arvo.
Naisia ei saa arvostella, tai tulee potkut.
Maassa akkavalta ja miehet luikuilee nurkan takana.