Audin naiskohu: Brändille tullutta vahinkoa ei vielä tiedetä

Audi
Teksti
Hanna Hihnala
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Audin myyntijohtajan naislausunnoista noussut kohu on ensimmäinen kerta Suomessa, kun automalleihin liittyvä keskustelu ei johdu teknisestä ongelmasta. Lähes kolmannes auton ostajista on naisia.

Audi
Naiset ovat yksi Audi A3:nen ostajaryhmistä. Kuvassa Audi A3 kokoonpanolinja Saksassa. Kuva Christof Stache / Lehtikuva

TNS Gallupin juuri valmistunut tutkimus kertoo, että 27 prosenttia yksityisistä auton ostajista on naisia.

“Päättäjinä naisten osuus on huomattavasti suurempi, sen tiedän itse perheellisenä miehenä”, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti.

Auton brändillä on suuri vaikutus auton ostopäätökseen, myöntää TNS Gallupin autoalan yksikönjohtaja Markku Wiman. Merkkikohtaiset erot ovat Wimanin mukaan suuria, mutta niitä hän ei voi tarkemmin kommentoida.

“Brändi rakentuu ja kehittyy vuosien mittaan, joten on vielä mahdotonta sanoa, miten yksittäinen lausuma vaikuttaa brändiin tulevaisuudessa”, hän muistuttaa.

Hänen mukaansa ei ole olemassa tutkittua tietoa, miten yksitäisen ihmisen kommentointi vaikuttaa pitkällä aikavälillä. Teknisten ongelmien vaiktusta brändiin on kylläkin tutkittu paljon.

“Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun automalleihin liittyvä keskustelu ei johdu teknisestä ongelmasta”, Wilman toteaa.

Tastä kohu lähti

Audin myyntijohtaja, diplomi-insinööri Esko Kiesin kommentointi ihannenaisesta ja naisten sopimattomuudesta johtajiksi on saanut sekä miehet että naiset takajaloilleen ja synnyttänyt tasa-arvokeskustelua.

VV-Auton toimitusjohtaja Pekka Lahti kiirehti pahoittelemaan Esko Kiesin puheita. Hän korosti, että Kiesin ajatukset eivät edusta VV-Auton johtamismallia. Audi on osa VV-Autoa, ja Pekka Lahti on Kiesin esimies.

Kiesin lausunnot ovat kuitenkin saaneet aikaan närkästystä sekä Audia että haastattelun julkaissutta mediavaikuttajille räätälöityä Anna-lehden erikoislehteä kohtaan. Kommenttien vaikutukset ovat näkyneet myös helsinkiläisen Audi Centerin asiakasmäärissä.

Ensirekisteröintejä Audeista tehtiin yhteensä 5810 vuonna 2008. Tämä oli 42,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2007, Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoista selviää.

Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana Audeja on rekisteröity 3330 VV Autosta kerrotaan.

Audi oli viime vuoden 12. suosituin automerkki. Suomen autokannassa oli viime vuonna 77021 Audia. Prosentuaalinen muutos toissavuoteen oli 10,8 prosenttia.

Ei ensimmäinen kerta

Esko Kiesin työnantaja VV-Auto kuuluu Kesko-konserniin. Konsernin entinen varapääjohtaja Timo Karake kohautti elokuussa 1995 handicap-lausunnollaan.

Kesko nimitti samaisena kesänä organisaatiouudistuksessa pelkästään miesjohtajia. Varapääjohtaja Karake kertoi tuolloin Ilta-Sanomille, miksi joukossa ei ollut naisia.

“Täytyy myöntää, että monissa tapauksissa naisilla on se handicap (engl. vamma), että monta kertaa perheasiat ovat sellaisia, että ne aiheuttavat sen, että kun joudutaan muuttamaan paikkakuntia ja muita tällaisia asioita tekemään, siinä tulee omat hankaluutensa.”

Lähteet: HS,fi, Ilta-Sanomat, Kauppalehti