Airbus maksoi jättikorvaukset: saksalaiset lopettivat korruptio­tutkinnan Itävallan hävittäjä­kaupoissa

Tutkinta kuitenkin jatkuu Itävallassa, ja nyt asiasta ovat kiinnostuneet myös Yhdysvaltain viranomaiset.
Talous 13.2.2018 18:30

Eurofighter Typhoon Kaivopuiston lentonäytöksessä Helsingissä 9. kesäkuuta 2017. © SEPPO SAMULI / LEHTIKUVA

Eurooppalaisen ilmailuteollisuuden jättiyhtymä Airbus on suostunut maksamaan lähes sadan miljoonan euron sakon Münchenin syyttäjäviranomaisille.

Vastikkeeksi syyttäjät lopettavat tutkinnan, jossa selvitettiin epäilyjä Airbusin maksamista lahjuksista Eurofighter-hävittäjäkoneiden kaupoissa Itävaltaan vuonna 2003.

Airbusin tiedotteen mukaan yhtiö maksaa ”hallinnollista seuraamusmaksua” kaikkiaan 81,25 miljoonaa euroa. Tällä summalla yhtiö välttyy myöntämästä syyllistyneensä laittomuuksiin.

Sen sijaan Airbus myöntää laiminlyöneensä valvontavelvoitteensa. Kun näin oli, Airbusin työntekijät pääsivät ”suorittamaan liikekumppaneilleen maksuja saamatta vastikkeeksi asiakirjoja, jotka olisivat todistaneet, millaisia palveluja rahoilla on hankittu”.

 

Itävalta-kauppojen tutkinta aloitettiin jo 2012. Syyttäjät selvittelivät ennen muuta välimiesten eli konsulttien käyttöä viidentoista Eurofighterin kaupassa. Itävalta maksoi koneista kaksi miljardia euroa.

Uutistoimisto Reutersin mukaan erityishuomion kohteena on ollut kaksi noin sadan miljoonan euron konsulttisopimusta. Airbus ilmoittaa tehneensä yhteistyötä tutkijoiden kanssa, mutta ei ole pystynyt selvittämään, millaisia palveluksia näillä isoilla summilla on ostettu.

Ase- ja ilmailuteollisuuden korruptioepäilyt liittyvät hyvin usein hämäräkähmäisiin sopimuksiin hämäräkähmäisten konsulttien kanssa. Suuri brittiläinen lentomoottorivalmistaja Rolls-Royce maksoi vuonna 2017 yli 800 miljoonaa euron sakot syyllistyttyään konsulttien kautta maksettuihin lahjuksiin moottorikaupoissa.

Konsulttien käyttö tuntuu kuitenkin oudolta kaupassa, jonka molemmat osapuolet ovat rikkaita teollisuus- ja EU-maita. Tässä tapauksessa myyjä oli Saksasta ja ostaja oli Itävalta.

Konsulteille ei Suomen konevalinnassa ole luvassa merkittävää roolia.

Eurofighter on ehdolla myös Suomen Hornet-seuraajan valintaprosessissa. Siinä tarjoajana on koneen brittiläinen valmistajayhtiö BAE Systems. Konsulteille ei Suomen konevalinnassa ole kuitenkaan luvassa ainakaan merkittävää roolia.

Reuters kertoo myös, etteivät Saksaan maksetut jättimäiset korvaukset ole kokonaan lopettaneet Itävallan Eurofighter-tutkintaa. Se jatkuu yhä Itävallassa, ja nyt asiasta ovat kiinnostuneet myös Yhdysvaltain viranomaiset.

Itävallan puolustusministeriö on luovuttanut Yhdysvaltain oikeusministeriölle aineistoa, joka liittyy Eurofighter-kauppojen ja niiden vastakauppojen rahavirtoihin.

Itävalta on ollut Airbusille hyvin ongelmallinen Eurofighter-asiakas. Maan puolustusministeriö hakee valmistajalta yli miljardin euron korvauksia eikä ole lainkaan tyytyväinen koneeseen. Itävallan ostamat koneet ovat tuotannon alkupäästä eikä niiden suorituskykyä pidetä riittävänä.

Maan edellinen hallitus ilmoitti luopuvansa Eurofightereistä. Viime syksynä valtaan tullut uusi hallitus ei vielä ole ottanut selvää kantaa asiaan.

 

Itävalta on kuitenkin vain yksi, ilmeisesti jopa vähäisin osa Airbusin korruptiohuolista.

Sekä Britannian että Ranskan vakaviin petoksiin erikoistuneet syyttäjät jatkavat tutkimuksiaan Airbusin käyttämien välimiesten toiminnasta sekä siviili- että sotilaskoneiden kaupoissa ympäri maailmaa.

Nyt aiheesta ovat kiinnostuneet myös Yhdysvaltain viranomaiset.

Villit huhut liittävät nämä tutkinnat Airbusin korkeimman johdon vaihtumiseen. Pääjohtaja Tom Enders on ilmoittanut lähtevänsä ensi vuonna, kakkosmies Fabrice Brégier jo tänä talvena. Legendaarinen matkustajakonekauppias John Leahy eläköityi helmikuun alussa.

Ketään heistä ei kuitenkaan ole suoraan yhdistetty korruptioepäilyihin.