Lähes mahdoton tehtävä

Kaupungit odottavat kuumeisesti suurten raidehankkeiden toteutumista. Hallituksen reunaehdot tekevät niiden rahoittamisen hyvin vaikeaksi.

Politiikka 31.07.2019 13:31
Edellinen hallitus perusti isoja ratahankkeita varten yhtiön, jota pääomitettiin Nesteen osakkeilla.
Edellinen hallitus perusti isoja ratahankkeita varten yhtiön, jota pääomitettiin Nesteen osakkeilla. © JUHA TUOMI / LK

”Tämä ei ole kyllä tahdosta kiinni, me kaikki tahdomme, että tulevaisuudessa on nopeita raideyhteyksiä kaupunkien välillä. Kyse on rahasta”, liikenneministeri Sanna Marin (sd) kommentoi kolmea suurta ratahanketta Helsingin Sanomien haastattelussa 20. heinäkuuta.

Pöydällä on kolme hanketta. Helsingistä pitäisi rakentaa tunnin junat Turkuun ja Tampereelle. Lisäksi suunnitteilla on rata Helsingistä itään Kotkan, Kouvolan tai Lahden kautta. Hankkeet ovat massiivisia. Niiden hintalappu nousee yli kymmeneen miljardiin euroon.

Etenkin Turussa ja Tampereella on innokkaasti odotettu ratojen rakentamista. Turun tunnin junaa on edistetty kaikista pisimmälle. Viime vaalikaudella valtio käytti valmisteluun 40 miljoonaa euroa.

Nopeiden junayhteyksien on toivottu lisäävän työmatkojen pendelöintiä kolmen suuren kaupungin välillä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö