Perussuomalaiset nosti rikossyytteen HKL:n toimitusjohtajaa vastaan – taustalla vaalimainoskohu

Puolue ajaa poikkeuksellisesti syytettä itse. Kari Uotin avustama hanke näyttää olevan perussuomalaisissa vain pienen piirin tiedossa.
Politiikka 15.10.2021 13:45
Samuli Suonpää ja Outi Salovaara
Perussuomalaisten kuntavaalimainos Helsingin 7. kesäkuuta 2021. Ulkomainosyhtiö JCDecaux ja Helsingin kaupungin liikennelaitos päättivät maanantaina poistaa heti katukuvasta perussuomalaisten vaalimainokset, joiden katsottiin vihjaavan maahanmuuttajien suosimisesta Helsingin vuokra-asuntojen asukasvalinnoissa. © Mikko Stig/Lehtikuva

Perussuomalaiset on nostanut rikossyytteen Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtajaa ja tulevaa kaupungin toimialajohtajaa Ville Lehmuskoskea vastaan. 

Puolue syyttää Lehmuskoskea virkavelvollisuuden rikkomisesta. Helsingin käräjäoikeudesta kerrotaan, että 9. syyskuuta jätetyn haastehakemuksen on allekirjoittanut juristi Kari Uoti

Asianomistajiksi haasteeseen on merkitty sekä puolue että sen Helsingin piiriyhdistys. 

Syyte liittyy kohua herättäneeseen puolueen vaalikampanjaan, jonka mainokset HKL poisti liikennevälineistään ja bussipysäkeiltään. Mainoksissa annettiin ymmärtää, että kaupunki suosisi maahanmuuttajia vuokra-asuntojen myöntämisessä. 

Perussuomalaiset teki kesäkuussa mainosten poistamisesta tutkintapyynnön Helsingin poliisille. Puolue pyysi poliisia selvittämään, oliko toimitusjohtaja syyllistynyt virka-aseman väärinkäyttöön tai syrjintään.

Poliisi kuitenkin päätti nopeasti, ettei esitutkintaa aloiteta. Poliisin mukaan kysymys on ollut sopimusehdon tulkinnasta.

Lain mukaan asianomistaja voi itse nostaa rikossyytteen, jos syyttäjä on päättänyt olla nostamatta syytettä tai poliisi on joko jättänyt rikosilmoituksen tutkimatta tai keskeyttänyt tutkinnan. PS:n menettelyssä on kyse tämän pykälän hyödyntämisestä. 

 

Syytteen nostaminen näyttää olleen puolueen sisällä pienen piirin tiedossa. 

Puoluetoimiston toimintaa pyörittävä ”työmies” Matti Putkonen kertoi torstaina SK:lle, ettei tiedä, mitä ulkomainosasialle on rikosilmoituksen jälkeen tapahtunut. 

Puheenjohtaja Riikka Purra puolestaan toteaa, ettei tiedä tarkemmin asian etenemisestä. Hänen mukaansa asiaa ei ole käsitelty missään virallisessa elimessä. 

”Tämä on puoluesihteerin ja tai Matias Turkkilan hoitamia asioita. (Ulkomainoskohuun reagoiminen) tapahtui ennen puoluekokousta eli entinen puheenjohtaja ja puoluesihteeri varmaan tuntevat asian parhaiten”, Purra sanoo. 

Haastehakemus on kuitenkin jätetty syyskuussa eli kesällä puheenjohtajaksi valitun Purran kaudella. 

Nykyinen puoluesihteeri Arto Luukkanen ei perjantaina halunnut kommentoida asiaa SK:lle. 

”En halua tähän sanaakaan minulta. Uoti hoitaa.”

 

Ville Lehmuskoski kertoo tekstiviestillä SK:lle, ettei hän ole saanut tietoa itseään vastaan nostetusta syytteestä.

Lehmuskoski on työskennellyt HKL:n toimitusjohtajana vuodesta 2014 alkaen. Hän on siirtymässä tuoreen nimityksen myötä merkittävään asemaan Helsingin kaupungin virkamiesjohdossa. 

Helsingin kaupunginhallitus valitsi Lehmuskosken 13. lokakuuta kaupunkiympäristön toimialajohtajaksi seitsemän vuoden kaudelle. 

Kaupunginhallituksen jäsenenä perussuomalaisten entinen puheenjohtaja Jussi Halla-aho osallistui kokoukseen, jossa kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle Lehmuskosken valitsemista. Päätös kokouksessa oli yksimielinen.

Toimialajohtaja on kaupungin johtoryhmän jäsen. Hän toimii kaupunkiympäristölautakunnan, jaostojen sekä toimialan apulaispormestarin esittelijänä. Hänen alaisuudessaan työskentelee noin 1600 työntekijää. 

 

HKL tiedotti mainosten poistamisesta Twitterissä 7. kesäkuuta.

”JCDecaux’n ja HKL:n sopimus kieltää yleistä paheksuntaa herättävät mainokset. Mainonnan tulee noudattaa mainonnan eettisiä sääntöjä eikä mainonta saa olla harhaanjohtavaa”, yhtiöt perustelivat.  

Perussuomalaisten näkemyksen mukaan yleistä paheksuntaa ei vaalien alla voida tulkita samoin kuin tavallisesti, ”koska on selvää, että poliittisten mielipiteiden vaihtaminen käy kuumana ennen vaaleja”.

Kesällä tehdyn tutkintapyynnön mukaan vaalimainoksiin ei tulisi muutenkaan soveltaa samoja sääntöjä kuin muuhun mainontaan eikä harhaanjohtavan mainonnan termiä voi soveltaa poliittiseen mainontaan.

”Poliittinen mainonta on aatteellista mainontaa ja näin ollen jää esimerkiksi kuluttajasuojalain sääntelyn ulkopuolelle”, tutkintapyynnössä todetaan.