Pienyrittäjien Piia Snellman ABC-ketjun leviämisestä: ”Tämä on rakenteellista korruptiota”

Hanna Leivonniemi
Kotimaa 8.8.2010 13:00
ABC ABC-ketju on avannut Suomeen kymmenessä vuodessa yli 400 toimipistettä. Kuva Karijoelta. Kuva Hannu Lindroos.

Isot kauppaketjut saavat kunnissa parhaat liiketilat ja tonttimaat, ja pienyrittäjille jäävät vain rippeet, sanoo vihreiden kansanedustaja, Espoon kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi.

”Kun rakennuttajat, kaupunki ja rahoittajat lähtevät suunnittelemaan uutta liiketilaa, he ovat varsin tiukasti naimisissa keskenään. Espoossa periaate on ollut, että samassa kauppakeskuksessa olisi aina S- ja K-marketit, mutta missä on se kolmas, pienyrittäjä? Se on hyvä kysymys.”

Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen-liitteen selvityksen mukaan jopa lähes 500 kuntapoliitikkoa istuu S-kaupan päättävissä elimissä. Suomen Pienyrittäjät ry:n mukaan S-ryhmä on saanut eri puolilla Suomea edullisesti ja jopa ilman kilpailutusta parhaita liikepaikkoja, koska edustustoimistaan rahallisesti hyötyviä yhtiön luottamushenkilöitä on kaksoisroolissa kunnallishallinnon tontti- ja liikepaikkajaosta vastaavissa elimissä.

Erityisen silmiinpistävää on arvostelijoiden mielestä ollut ABC-liikennemyymäläketjun aggressiivinen leviäminen.

”Meillä ei ole yksinkertaisesti samanlaisia mahdollisuuksia lobata edunvalvojien luona asiaamme kuin isoilla ketjuilla, joiden luottamushenkilöitä nämä poliitikot ovat”, sanoo Suomen Pienyrittäjien varapuheenjohtaja Pia Snellman.

”Tämä on rakenteellista korruptiota, johon pitäisi puuttua. En ymmärrä, miksi valtiovalta sulkee tältä jatkuvasti silmänsä.”

”Systeemi ei ole terve”

Kuntapoliitikoilla ei ole yleistä velvollisuutta ilmoittaa sidoksiaan, mutta jääviyssäännökset koskevat heitäkin. Poliitikon pitäisi jäävätä itsensä, jos on jollain tavalla esteellinen päätöksentekoon.

”Jääviyssäännökset ovat liian väljät ja tulkinnanvaraiset”, sanoo korruptiota tutkivan Transparency International -järjestön Suomen-puheenjohtaja Santeri Eriksson.

”Myös sidoksien ilmoittamista ei ole riittävästi säädelty Suomessa. Kunnissa tehdään liukuhihnalta suoraan yksittäisiä yrityksiä koskevia päätöksiä, mikä tarkoittaa suurempaa korruptioriskiä kuin esimerkiksi eduskuntatyössä.”

Vaikka poliitikko jääväisikin itsensä muodollisesti päätöksenteosta, asiat on usein pohjustettu pitkälle jo valtuustoryhmissä, eikä lobbausta kiellä kukaan.

Jyrki Kasvi pitää poliitikkojen kaksoisroolia ongelmallisena, vaikka kuuluu itsekin HOK-Elannon edustajistoon ja on ollut päättämässä muun muassa S-ryhmän liiketiloista.

”Systeemi ei ole terve, ja se herättää ihmisissä oikeutettua kiukkua poliitikkoja kohtaan”, Kasvi sanoo.

”Järjestelmää pitää muuttaa, mutta sitä ei voi tehdä kerralla. Esimerkiksi Helsingissä päätöksenteko halvaantuisi, jos kaikki osuuskauppojen edustajistoon kuuluvat jääväisivät itsensä. Samalla pitää muistaa, että poliitikot istuvat myös monilla muilla palleilla, esimerkiksi seurakuntien ja ammattiyhdistysten luottamuselimissä.”

Kierre vai korruptiota?

Kasvin mielestä kyse on enemmänkin ”maan tavasta” kuin tahallisesta korruptiosta. Myös asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok) puhuu mieluummin ”liian pitkälle menneestä kierteestä”. Hän toivoisi, että poliittinen järjestelmä ja S-ryhmä pohtisivat itse vakavasti, mitä asialle pitäisi tehdä.

”En lähtisi jatkossakaan kieltämään osallistumista osuuskauppojen luottamustoimiin. Sen sijaan jonkinlaista itsesääntelyä kaipaisin. Järjestelmätasolla on toki sairasta, jos kaupunginhallituksen 15 jäsenestä 12 on HOK-Elannon luottamustoimissa, kuten esimerkiksi Helsingissä.”

Suomen Pienyrittäjät kanteli yksipuolisista liike- ja kauppapaikkakaavoituksista Euroopan neuvoston korruptionvastaiselle toimielimelle Grecolle mutta sai vastaukseksi, että Greco ei tutki yksittäisiä ilmiantoja. Grecon Suomen-edustajan Helinä Lehtisen mukaan asiaan saatetaan kuitenkin palata maatarkastuksen yhteydessä.

Pienyrittäjiä tämä ei tyydytä, sanoo yhdistyksen varapuheenjohtaja Snellman.

”Jos Suomessa tähän ei puututa, meidän on pakko viedä asia kansainväliselle tasolle.”

Keskustelu

Hyvä! Minusta täytyy muutenkin enemmän puuttua tämän iki-ihanan, turvallisen lintukoto-Suomen pikku korruptiopesäkkeisiin. Kaikki täällä ei tosiaan ole kohdallaan. VR, Finnair, Finavia… kaikki suurennuslasin alle vaan ja valituksia EU-tasolle.

Haluaisin nähdä sen pien- tai edes keskisuuren yrittäjän, joka pystyttää liikenneasemakompleksin kunnan parhaalle paikalle ja pyörittää liiketoimintaa kannattavasti, pitkäkestoisesti ja vastuullisesti S- ryhmän hintatasolla. Vesa Keskisiä on Suomen kokoisessa maassa toistaiseksi vain yksi, hänkään ei valitettavasti pärjää hinnoittelullaan S:n tai K:n kaltaisille megakonserneille. Kuluttaja haluaa ABC:n ja Citymarketin, pienyrittäjät erikoistukoon.

Yrittäjien kannalta ongelmalliseksi asian tekee se, että S-ryhmä hallitsee isoa jakeluporrasta (inex partners), isoa myymäläverkostoa, isoa ravintolaverkostoa ja isoa huoltoasemaverkostoa. Tarvittaessa henkilöitä voidaan siirtää toimipaikkojen välillä helposti. Yksityinen yrittäjä ei samaan pysty, ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tähän. Lisäksi omalla koolla ja omassa omistuksessa olevalla jakelukanavalla voidaan alentaa hintoja ja siten ajaa yksityisiä yrittäjiä kuoliaaksi – ja näin ikävä kyllä myös tapahtuu. En tiedä miten muilla paikkakunnilla, mutta omallani on havaittavissa ihan selkeitä peliliikkeitä joiden tehtävä on kopioida kilpailijan konsepti, viedä osa asiakkaista, alentaa siten kannattavuus ja ennemmin tai myöhemmin pieni kilpailija joutuu väistymään.

Kuluttajan kannalta on varsin epämiellyttävää, että tämä sama ostovolyymi pystyy laittamaan myös valmistajia polvilleen. Kun päätetään ettei yhdeltä enää osteta ja tuote korvataan oman ryhmittymän ”vastaavalla” (=huonommalla) niin kuluttajan vaihtoehdot vähenevät. Itsekin olen joutunut erään valmistajan tuotteita etsimään kun näin kävi..

Surullista on myös se, että kaikki palvelut alkavat muistuttaa vain toinen toistaan. Yksilöllisyys ei isossa ketjussa näy kun prosessi jauhaa kaiken samanlaiseksi. Ovatko S-ryhmän ravintolat kuuluja ruuanlaittotaidoistaan? Kokin kyvyistään? Eivät… silti valtaosa vaihtoehdoista paikkakunnallani on S-ryhmän porskuttavia ravintoloita jotka vain kasvavat ja kasvavat.

Olen itsekin asiakasomistaja, ja onhan bonukset ihan kiva juttu, mutta silti.. jokainen sentti ketjulle tappaa sentti sentiltä vaihtoehdot hitaasti mutta varmasti.

Koitappa saada tienlaitaan viittaa tai kilpeä joka opastaa yritykseesi. On virkamiestä ja vastusta. Kuitenkin ABC saa 20 m korkean maamerkin tienvarteen joka kerta heittämällä.

Koitappa saada tieliittymää jonka kautta asioiminen olisi sujuvaa yrityksessäsi?
Kuitenkin naapurin ABC saa kiihdytysrampit ja monitasoliittymät heittämällä.

Koitappa rakentaa yrityksesi/mökkisi kauniille paikalle?
Käyppä Viitasaaren ABC:llä ja ihmettele kuinka huoltoasema on rakennettu järven rantaa ja osittain järven päälle. Varsinasta rantarakentamista.

Lahjuksia ja ystäviä virkamiesportaaseen, lainsäädäntöelimiin sekä päättäjiin niin rupeaa onnistumaan mikä vaan :)

Kuluttajana en erityisesti kaipaa ABC:tä. Haluan vain aina auki olevan ruokakaupan ja ravintolan, joissa hintataso on kohdallaan. Sijainti mielellään lähellä kotiani ja tärkeissä liikenteen solmukohdissa.

Tarjoaisiko joku pienyrittäjä vastaavaa jos saisi tontin ja luvat? Tuskin.

Huh huh, mikä kommentti ABC-fanilta

On se nyt käsittämätöntä että joku S ryhmä on joka paikassa! Kilpailua lisää!
Hyvä esimerkki esim Joensuusta jossa kaikki yäkerhot ja baarit ovat s ryhmää. Ihmiset maksavat 12 euroa sisäänpääsystä, narikasta 2,5 ja juovat 7 euron olutta koska kilpailua ei ole.

Helsingissäkin on paljon halvempaa käydä ulkona.

S ryhmä ja Abc kuriin ja yrittäjyys kunniaan!

Muutamaa asiaa on miettinyt kun Suomen maanteitä ajelee. Ensinnäkin, Tampereen eteläpuolelle kolmostielle tehtiin pitkä remontti. Tiehen tehtiin siltamutkat, joissa liikenne joutui hidastamaan. Jotka sitten myöhemmin oikaistiin takaisin. Vain jotta huonekaluliike Ikea sai liittymänsä! Julkista rahaa tuohonkin on täytynyt palaa. Onko se sitten niin, että lasketaan Ikean tuovan niin paljon rahavirtaa, että julkinen satsaus on tarpeellinen?

Toinen tosiaan näistä ABC:n jättikokoisista halleista. Mistä riittävät asiakkaat niihin? Pelkät ylläpito- ja lämmityskulut ovat varmaan melkoiset. Silloin kun muut kaupat ovat kiinni, siellä on asiakkaita jonoksi asti. Sämpylät ovat niitä keskuskeittiön muovipussiversioita jotka eivät maistu juuri miltään, vaikka täytteitä on moniakin.

No, puuhataanhan sitä jäähalliakin keskelle Tamperetta… Riittääkö hallin tarvitsemia isoja tapahtumia – kilpailemaan Hartwall Areenan ja Turun hallin kanssa.

ABC-myymälöitä ei olisi tai syntyisi kuin sieniä sateella, jos ihmiset veisivät rahansa jonnekin muualle. Ertittäin mustavalkoista ajattelua, mutta näin se vain on. Mutta mistä ostat bensasi tai välipalasi esimerkiksi satoja kilometrejä pitkällä automatkalla, kun jokainen vastaantuleva asema kantaa ABC:n logoa. Niinpä.

Mielelläänhän sitä tukisi pienyrittäjää, jos paikat olisivat auki 24h ja hinnat oikealla tasolla.

Pienyrittäjillä ei ole samanlaisia taloudellisia resursseja kuin suurilla kauppaketjuilla. Juuri sen takia pienyrittäjä onkin pienyrittäjä! Aivan turha tästä on riitaa tehdä.

Jos pienyrittäjä pystyy ostamaan 5 – 10 hehtaarin tontin hyvältä paikalta, rakentamaan siihen kaupan ja tekemään vielä bisnestä kannattavasti, ei hän takuulla enää ole pienyrittäjä! Toki pienen pitää olla kekseliäs ja ahkera, jotta voi elää suurten puristuksessa. Toivokaamme heille vilpittömästi menestystä.

Jyrki Kasvin ja kumppanien tulisi olla ennemminkin huolissaan siitä, miten noiden suurten kauppaketjujen välille saataisiin todellista kilpailua. Nyt sellaista ei näytä olevan nimeksikään. Senhän osoittavat jo suuten ketjujen muhkeat tulokset.

ABC:n toimintatapahan on eräänlaista vapaaehtoista kansansosialismia, johon voi osallistua kuka vain ja saada siitä taloudellisia ja elämyksellisiä etuuksia itselleen. Näyttää siltä että aktiivinen toimintapolitiikka on S-ryhmässä se, mikä ymmärrettiin pari piirua ennen kilpailijoita, ja näin oli saatu etuote muihin tarkan strategisesti valittujen konseptien ja niiden paikkojen kautta. Tämähän osoittaa hyvää tilannetajua ja kaupallista silmää. Aikoinaan samaa edusti Prisma brändin keksiminen ja kehittäminen, mikä lienee lähtenyt liikkeelle oululaisen Arina-ketjun piiriin liittyneestä ideoinnista(?). Mitä sitä turhia marisemaan hyvistä palveluista. Kokemuksen mukaan monet ABC-asemat ovat parhaasta päästä mm. saniteettitilojen suhteen. Ja S-ketjun Prismat ovat pärjänneet aina edullisuudessaan ostoskorivertailuissa kärjessä tai sen tuntumassa.

Kovasti olen fundeerannut, että minkä tähden tarvitaan muistaakseni 7 isoa ABC-asemaa Helsingin kehän alustaa Tampereen kehän loppuun ja pienemmät päälle! On siinä melkoinen omaisuusmassa, joka pitää kuluttajien maksaa ja sitten joku nihmettelee suomalaisen ruuan hintaa.
Itse lopetin ABC:n ja samalla koko S:n käytön jo parisen vuotta sitten. – Hävyttömät kun menevät vielä Viroon ja Venäjällekin investoimaan. Miksi ?

ABC-ketju on ylivoimainen liiketoimintamalli muihin verrattuna. Esim. Kesko ei pärjännyt Kesoil-ketjun kanssa ja joutui myymään sen Nesteelle. Myös Esso, Gulf, Shell ja monet muut ulkomaiset ketjut lopettivat täällä. Mika Anttosen St1 on poikkeus. ADC-asema on kuin keidas erämään keskellä kun autoilee Suomessa. Kiitokset ja onnittelut Kari Neilimolle tästä.

Suomessa ei ole ruokakaupassa eikä monessa muussakaan asiassa todellista kilpailua juuri nimeksikään. Ruokakauppa on keskittynyt kahden suuren toimijan välille.

Esim. ABC voi myydä polttoainetta hinnalla, joka on jonkun pienyrittäjän ylläpitämän aseman polttoaineen sisäänosto hinta. Näin se kilpailu Suomessa toimii.

Intialainen ystäväni naureskelee aina tätä Suomen monopolijärjestelmää.
Ihan saman menetkö K-kauppaan vai viereiseen S-markettiin. Molemmissa samat tavarat ja vieläpä samaan hintaan. Ei tämä vielä mitään oikeaa kilpailua ole.

Hyvä ukkopekka. Se on vaurastumisen merkki, kun alkaa ruoan hinnat näyttämään samalta joka paikassa. Kannattaa tutustua joskus kansan enemmistön arkeen. 20 c maitopurkin hinnassa on paljon.

Lähikauppa voi palvella. Edellytys on että sitä käytetään. Kun sitä käytetään sillä on edellytykset myös kehittyä. Kaupunkikeskustoissa tulisi näitä kivijalkakauppoja olla enemmän. Myös muuta pienyritystä, leipomoa, pesulaa, suutaria, räätäliä ja kahvikauppaa enemmän. Nythän kaupunkikeskustat ovat täynnä lähinnä kampaamoja ja partureja ja ties mitä kynsistudiota tai hieromapalvelua. ABC-ketjutus ei ole rakenteellista korruptiota jos päättäjä on kriittisempi. Kilpailua tulisi olla enemmän.

ABC fanille ilmeisesti riittää ABC:n ravintolatarjonta? Sekö on se taso johon tyydytään?? Olen muutaman kerran käynyt maistamassa valikoimia ja voin sanoa että melkoista roskaa siellä tarjotaan, niin aikuisille kuin lapsillekin, ABC:n ”ravintolat” ovat yksi vitsi. Ja eipä nuo S-bonusta tarjoavat paikatkaan erikoisia ole, suurin osa on tehnyt sopparin että saisivat lisää vihreän kullan kiilto silmissään törmäileviä etuasiakkaita.

Kuten sanottu jo edelläkin, mitään todellista kilpailua ei ole suurien ketjujen välillä. K voittaa 6-0 S-ketjun mm. tuoretavaroiden laadussa ja erikoistuotteiden valikoimissa (käykää vaikka Prismassa todentamassa), vaikka ei se K häävi ole sekään. Ja LIDL ja muut ovat aivan liian pieniä (ainakin vielä) edes heilauttamaan tätä oligopolia, saati sitten kaatamaan.

Mutta me asiakkaat voimme sen tehdä – jättäkää ABC:t ja muut ketjut väliin (kyllä löytyy vielä muutakin, mutta ei kauaa jos bensakin pitää ostaa kalliilla bonusten kiilto silmissä), syökää paikallisten pienyrittäjien ravintoloissa ja hakekaa ruokaa muualtakin kuin isojen ketjujen supermarketeista, voitte yllättyä ettei sitä rahaa sitten sen enempää menekään.