Pakotelentoyhtiö Airfixin koneet poistuvat Suomen ilma-alusrekisteristä

Yt:t ovat käynnissä, HUS:n elinsiirtolennot jatkuvat toistaiseksi.

Airfix Aviation
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Yhdysvaltain uusimmalle pakotelistalle heinäkuun lopussa joutuneen tilauslentoyhtiö Airfixin toiminta Suomessa on loppumassa.

Iso osa koneista on yhdysvaltalaista tekoa ja lopuissakin moottorit, elektroniikka tai molemmat ovat amerikkalaisia. Pakotteet keskeyttivät täysin niiden teknisen tuen ja varaosahuollon, mikä tekee operoinnin niillä mahdottomaksi entiseen tapaan.

Yhtiön koko 16 koneen lentokalusto ehkä yhtä konetta lukuun ottamatta on siirtymässä ulkomaisiin rekistereihin. Kaikkien koneiden omistajat ovat veroparatiiseihin rekisteröityjä yrityksiä.

Airfixin liikesuihkukoneiden huoltotoimintaa varten on perusteilla suomalaisten omistama uusi yritys.

Airfixin hallituksen puheenjohtaja, itsekin samaiselle pakotelistalle joutunut suomalainen liikemies Kai Paananen on kertonut julkisuudessa, että Airfix on käynnistänyt koko noin satapäistä henkilökuntaansa koskevat yt-neuvottelut.

Suurin osa henkilöstöstä, muun muassa selvästi yli puolet lentäjistä, on suomalaisia.

Tarkkaa tietoa yhtiön tilasta on vaikea saada. Maanantaiaamuna 24. elokuuta Airfixin puhelinvaihteesta kerrottiin, ettei toimitusjohtaja Timo Honkavaara ole tavattavissa. Tiistaiaamuna sama lähde ilmoitti, ettei Honkavaara ole enää yhtiön palveluksessa eikä kukaan muukaan kerro tilanteesta mitään.

 

Paanasen pääyhtiö ja Airfixin pääomistaja on espoolainen SET Petrochemicals. Sen nettisivulla ilmoitettu puhelinnumero ei ole käytössä.

Petrochemicalsin ja sen emoyhtiön SET Groupin nettisivut eivät aukea, koska niitä päivitetään.

Airfixin asiakaskunta on valtaosin Venäjällä. Yhtiön taustahahmo on miljardööri ja Suomen ja Venäjän kansalainen Gennadi Timtšenko. Hän joutui jo ensimmäiselle Yhdysvaltain pakotelistalle.

Sitä ennen Airfixin omistus ehdittiin kuitenkin järjestellä uudelleen Paanasen avulla. Yhdysvallat tulkitsi nämä järjestelyt pakotteiden kiertämiseksi ja lisäsi pakotelistalle sekä Airfixin että Paanasen.

Timtšenkon sanotaan kuuluvan Venäjän presidentin Vladimir Putinin lähipiiriin.

Venäjän öljyoligarkkien lisäksi Airfixin ylelliset, länsimaiset liikesuihkukoneet ovat julkisuudessa olleiden tietojen mukaan lennättäneet ainakin presidentti Vladimir Putinin tyttäriä ja hänen koiraansa. Myös Putin itse on tiettävästi ollut kyydissä ainakin yhdellä Venäjän sisäisellä lennolla.

 

Suomessa asiakkaita on vähemmän.

Yksi tärkeimmistä on sairaanhoitoyhtymä HUS. Airfix voitti kaksi vuotta sitten sen järjestämän tarjouskilpailun kiireellisten elinsiirtokuljetusten hoitamisesta.

Nelivuotisesta sopimusajasta on kulunut vajaat puolet.

HUS:n elinsiirroista vastaava ylilääkäri Helena Isoniemi on kuullut Airfixin pakoteongelmista, mutta ainakaan toistaiseksi ne eivät hänen mukaansa ole vaikuttaneet millään tavalla lentoyhtiön kykyyn hoitaa kiireellisiä elinsiirtokuljetuksia Suomessa.

Viime vuonna luovutettiin 120 elintä, joista noin puolet hoidettiin saajalle lentokoneella.

Airfix käyttää kotimaan elinkuljetuksissa alihankkijoita ja kaikki on sujunut Isoniemen mukaan ”ihan hyvin”. Tämä edellyttää tehokasta päivystysvalmiutta, sillä kuljetus on pystyttävä hoitamaan muutaman tunnin sisään vuorokauden ajasta riippumatta.

”Nyt seurataan tilannetta. Jos Airfixin kanssa tulee ongelmia, on haettava joku muu ratkaisu.”