Päivän kuva: Islannin tulivuorituhka vaurioitti ilmavoimien Hornetin moottoria

Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Löydös vahvistaa, että tuhkapilvessä lentämiseen liittyy riskejä.

Ilmavoimat Hornet
Osasuurennus Hornetin korkeapaineturbiinin johdesiivestä, jossa näkyy sulanutta lasimaista ainetta. Ilmareikien suulla on hieman karstamaista ainetta. Kuva ilmavoimat.

Islannin tulivuorenpurkauksesta levinnyt tuhkapilvi jätti selvät jäljet Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjän moottoriin. Sen korkeapaineturbiinista löydettiin lasittuneita kohtia, jotka olisivat voineet tukkia jäähdytysilmareiät ja nostaa moottorin lämmöt liian korkeiksi.

Viime torstain lennolla Lapin ilmatilassa niin ei kuitenkaan käynyt. Hornetin lentäjä ei edes huomannut tuhkapilveä eikä sen vaikutusta moottoreihinsa. Tilanne olisi ilmeisesti ollut vakavampi, jos tuhkaa olisi ollut enemmän ja/tai kone olisi lentänyt tuhkan seassa pitempään. Torstain lento kesti 45 minuuttia alle 5,5 kilometrin korkeudessa. Taivaalla oli yhtä aikaa viisi Hornetia eli kymmenen moottoria. Kolmessa havaittiin ongelmia.

Ilmavoimat purki yhden moottorin Patrian Linnavuoren tehtaalla. Samassa paikassa puretaan myös yksi Hawk-harjoitushävittäjän moottori. Se joutui tuhkapilveen näytteenottolennolla viime sunnuntaina.

Hornetin moottorin tutkimustuloksia esitellyt operaatiopäällikkö, eversti Pertti Tolla varoi visusti ottamasta kantaa siviili-ilmailua ja ilmavoimien omaakin toimintaa piinanneiden laajojen lentokieltojen tarpeellisuuteen, vaikka Hornetin moottorin vauriot olivat selkeät.

Siviilikoneiden moottorit eivät välttämättä ole ihan samanlaisia kuin hävittäjäkoneen. Silti ilmavoimien kokemus osoittaa kiistatta saman kuin kymmenet vastaavat tapaukset siviili-ilmailun puolella: tuhkassa lentäminen on vaarallista.

Tämä opetus ei ilmeisesti ollut kovinkaan kirkkaana EU:n liikenneministereiden mielessä heidän päättäessään jakaa ilmatilan tuhkan suhteen kolmeen kategoriaan. Puhtaassa ilmassa saa tietenkin lentää rajoituksitta eikä sankassa tuhkapilvessä saa lentää lainkaan.

Väliin jää sananmukaisesti tuhkanharmaa alue, jossa ministerien näkemyksen mukaan ehkä voitaisiin lentää. Kukaan ei kuitenkaan pysty tietämään, millaiset tuhkapitoisuudet ovat vaarallisia. Tuhkan määrää ei pystytä myöskään luotettavasti ennustamaan eikä edes lennon aikana havaitsemaan. Näin ollen harmaassa ilmatilassa lentämiseen liittyy selviä riskejä.

Normaalioloissa sellaisia ei liikenneilmailussa missään tapauksessa otettaisi. Olot eivät kuitenkaan ole normaaleja, kun miljoonien matkustajien suunnitelmat heittävät häränpyllyä, lentoyhtiöt tuottavat jättimäisiä tappioita ja lentokiellot tulevat erittäin kalliiksi ja hankaliksi myös ilmailualan ulkopuolella.

Ilmavoimat noudattaa omassa koulutustoiminnassaan nyt siviili-ilmailun tuhkarajoituksia. Näin ollen koulutus keskeytettiin kokonaan torstaina, kun laajat siviililentotoiminnan rajoitukset tulivat voimaan. Keskiviikkona ilmavoimatkin on Tollan mukaan käynnistämässä koulutustoimintaa uudelleen koko kalustollaan.