Pisteytyksestä pitää ottaa oppia

Korkeakoulujen todistusvalinnan vaikutusta lukioihin ei osattu ennakoida. Ikävät yllätykset voitaisiin välttää, jos opetusala osaisi tehdä yhteistyötä, sanoo Olli-Pekka Heinonen.

kotimaa 07.05.2021 06:00
Tuomo Lappalainen
Olli-Pekka Heinonen siirtyi toukokuun alussa uusiin tehtäviin. Hän oli Opetushallituksen pääjohtaja 2017–2021 ja opetusministeri 1994–1999.
Olli-Pekka Heinonen siirtyi toukokuun alussa uusiin tehtäviin. Hän oli Opetushallituksen pääjohtaja 2017–2021 ja opetusministeri 1994–1999. © Emmi Korhonen/LK

Yhteiskunnan toimintaan vaikuttavien päätösten teko ei ole mutterioppia.

Se on opetushallituksen pääjohtajana viime viikolla lopettaneen Olli-Pekka Heinosen yksi viesti kaikille niille, jotka miettivät, miten suomalaista koulujärjestelmää pitää jatkossa kehittää.

Heinonen itse siirtyi toukokuun alussa kansainvälistä IB-tutkintoa hallinnoivan International Baccalaureate -organisaation johtoon. Siellä hänen vastuullaan on yli 1,4 miljoonan oppilaan koulutus 158 maassa, joista yksi on Suomi.

Mutterivertaus liittyy yhteen sekä opettajia että opiskelijoita viime aikoina paljon puhuttaneeseen asiaan: korkeakoulujen todistusvalintaan ja siihen yhdistettyyn ylioppilastutkinnon eri arvosanojen pisteytykseen. Sen on arvioitu johtaneen pitkän matematiikan painottumiseen lukiolaisten kurssivalinnoissa muiden aineiden kustannuksella, sillä siitä saa paljon pisteitä.

Sisältö