Bernerin väyläyhtiö voii nousta kuolleista
Liikennehankkeiden kustannuksia yritetään jälleen siirtää valtion budjetin ulkopuolelle.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) arvioi liikenteen norminpurkua toukokuussa 2018. © HEIKKI SAUKKOMAA / LK
Seuraavan kymmenen vuoden aikana jostain pitäisi löytyä 60 miljardia euroa liikennehankkeisiin, muuten elinkeinoelämän kilpailukyky ja kestävä kasvu vaarantuvat.
Näin tuumitaan liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten laatimassa tuoreessa tulevaisuuskatsauksessa.
Rahoitustarve kuulostaa mielettömältä. Sen rinnalla kalpenee jopa valtion budjetti, jonka menot ovat tänä vuonna lähes 56 miljardia euroa.
”Meillä on käytössä vähän yli 400 miljoonaa euroa näihin kehittämishankkeisiin vuodessa. Kestäisi 130 vuotta, että saadaan nykyisellä rahoituksella hankkeet toteutettua”, LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiainen toteaa.
Virkamiehet ja poliitikot ovat jo vuosia kehitelleet uusia tapoja saada rahoitusta väylien ylläpitoon ja rakentamiseen.
Helmikuun lopussa kansanedustajista koostunut parlamentaarinen työryhmä julkaisi yksimielisen raportin.
Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista
Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.
Järjetön Jäämeren ratahanke: Ministeri Berner jatkaa selvitystä, vaikka rata on todettu kannattamattomaksi
VR pyörittää kymmeniä tappiollisia junavuoroja – veronmaksajat maksavat niistä ainakin 30 miljoonaa euroa
Salattu konsulttiselvitys: Ministeriö halusi keskittyä auton paikannusta vaativaan kilometrimaksuun