Kilpaileva reportaasi

Mediakolumni: Jos viestintätalo kutsuu tuotettaan reportaasiksi, mediatalojen ei auta kuin huolehtia, että journalistinen reportaasi on parempi, kirjoittaa Vappu Kaarenoja.

media
Teksti
Vappu Kaarenoja
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomen suurinta viestintätoimistoa Milttonia kutsutaan myös ”viestintätavarataloksi”. Toukokuussa tavaratalon valikoima laajeni, kun yritys julkaisi ”eurovaaleja pohjustavan laajan reportaasin”.

Omiiko markkinointi journalismin metodit, HS:n Kuukausiliitteen toimittaja Anu Nousiainen kysyi.

Syntyi vilkas keskustelu siitä, hämärtyykö ihmisten käsitys journalismin ja viestinnän eroista, kun viestintätoimiston kirjoitusta kutsutaan reportaasiksi.

Sanalla reportaasi on voimakas ”journalismi-klangi”, kirjoitti toimittajasta markkinointiviestintää tekemään siirtynyt Olli Sulopuisto Twitterissä.