Kuka huomaa lapsen vahvuudet, kun koulu sujuu huonosti?

KOLUMNI: On valitettavaa, kuinka paljon koululaisia yhä ohjataan negatiivisen palautteen voimalla, kirjoittaa Tiina Raevaara.
Mielipide 10.6.2016 23:00
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Koululaisten kesäloma alkoi, Facebook täyttyi ylpeiden vanhempien ottamilla kuvilla. Niiden perusteella Suomen koululaiset saavat todistuksiinsa vain ysejä ja kymppejä.

Oikeasti monen koululaisen taival on täynnä vaikeuksia. On koulun alkua vaikeuttaneita puheongelmia tai dyspraksiaa, lukihäiriötä, käyttäytymisvaikeuksia, adhd-piirteitä tai ihan vain levoton luonne.

Loppuvuodesta syntynyt on ensimmäisillä luokilla ihan eri sarjaa kuin lähes vuotta vanhemmat alkuvuoden lapset. Kypsyyserot ovat muutenkin suuria.

Joillain on halu miellyttää opettajaa ja käyttäytyä mahdollisimman kuuliaisesti, toista on aina ärsyttänyt määräily. Kun lapsi on niin nuori, että oman toiminnan ohjaaminen on vielä hankalaa, synnynnäiset temperamenttierot näyttäytyvät suurina.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu