Raideliikenteen hyöty on harhaa
Valtion miljardien raideinvestoinneilla – Espoon metro, Kehä-, Jokeri-, Pisara-, Jäämeren rata, tunnin juna Turkuun, Tallinnan tunneli – on yhteinen nimittäjä: aliarvioidut kustannukset ja yliarvioidut hyödyt.
Kaikkien raidehankkeiden hyöty-kustannussuhde on 20 sentin hyöty yhden euron kustannuksesta. Se lasketaan jakamalla hyödyt kustannuksilla investoinnin elinkaaren aikana.
Hyödyt ovat yhteenlasketut matka-aika, palvelutaso, ajokustannus, päästö- ja onnettomuussäästöt rahaksi muutettuna, jotka jaetaan investointi- ja kunnossapitokustannuksilla verrattuna kilpailevaan vaihtoehtoon, esimerkiksi bussiin. Suomessa lisätään maankäytön ja elinkeinoelämän hyödyt.
Oletukset hyödyistä ovat mielikuvitusta. Todellinen, koettu ovelta ovelle kuljetun matka-ajan säästö on nolla metrossa, negatiivinen Raide-Jokerissa, ja kuusi sekuntia matkustajaa kohden Pisara-radassa.