Raideliikenteen hyöty on harhaa

puheenvuoro 10.08.2018 06:00
Antti Talvitie, Risto Kangas-Ikkala, Kullervo Matikainen, Olavi H. Koskinen, Jussi Sauna-aho

Valtion miljardien raideinvestoinneilla – Espoon metro, Kehä-, Jokeri-, Pisara-, Jäämeren rata, tunnin juna Turkuun, Tallinnan tunneli – on yhteinen nimittäjä: aliarvioidut kustannukset ja yliarvioidut hyödyt.

Kaikkien raidehankkeiden hyöty-kustannussuhde on 20 sentin hyöty yhden euron kustannuksesta. Se lasketaan jakamalla hyödyt kustannuksilla investoinnin elinkaaren aikana.

Hyödyt ovat yhteenlasketut matka-aika, palvelutaso, ajokustannus, päästö- ja onnettomuussäästöt rahaksi muutettuna, jotka jaetaan investointi- ja kunnossapitokustannuksilla verrattuna kilpailevaan vaihtoehtoon, esimerkiksi bussiin. Suomessa lisätään maankäytön ja elinkeinoelämän hyödyt.

 

Oletukset hyödyistä ovat mielikuvitusta. Todellinen, koettu ovelta ovelle kuljetun matka-ajan säästö on nolla metrossa, negatiivinen Raide-Jokerissa, ja kuusi sekuntia matkustajaa kohden Pisara-radassa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Antti Talvitie, Risto Kangas-Ikkala, Kullervo Matikainen, Olavi H. Koskinen, Jussi Sauna-aho

Kirjoittajat ovat diplomi-insinöörejä.

Avainsanat
Sisältö