Ennustamista vai kritiikkiä?

media 24.05.2019 06:00
Anu Koivunen

Mediatutkimus ei juuri kiinnosta suomalaista mediaa. Yhteiskunnan, historian ja kulttuurin kriittisen tutkimuksen näkökulmat kuuluvat monen journalistin mentaalisella kartalla ö-mappiin.

Suhde viestintätieteisiin heijastaa median omaakuvaa. Kun katse on mediankäytön ja mediatalouden muutoksissa ja ennustamisessa, insinööri-, talous- ja neurotieteet kiinnostavat. Ennustaminen, soveltaminen ja mallintaminen elähdyttävät, median kriittiseen analyysiin ei tunnu löytyvän aikaa. Jos media-alan ammattikunnat tekevät metatyötä, se ei välity ulkopuolisille.

Vanhempi journalistipolvi muistelee toimittajakoulutuksen politisoitunutta 1970-lukua, nuoremmat valittavat sitä, että koulutus ei pysy ajan perässä. Mielikuvista voi pitää lujasti kiinni, jos ei seuraa alan uutta tutkimusta.

 

Vuoden alusta käynnistynyt Suomen Akatemian Media ja yhteiskunta -tutkimusohjelma MediaSoc rahoittaa kahdeksalla miljoonalla eurolla kymmentä tutkimushanketta, joissa tutkitaan juuri niitä kysymyksiä, joita toimituksissa joudutaan päivittäin pohtimaan.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Anu Koivunen

Kirjoittaja on mediatutkija ja sukupuolentutkimuksen professori.

Sisältö