Minkälaisia tunteita artikkeli herättää? 😕😐😃

Mediayhtiöt sanovat panostavansa laatuun mutta karsivat kaikesta. Ne vetoavat talouslukuihin. Kun mediayhtiöiltä kysyy niiden hyvästä taloustilanteesta ja tiedonvälityksen keskittymisestä yhä harvemmalle omistajalle, talousluvut eivät yhtäkkiä olekaan niin tärkeitä. Kyse on kuulemma jostain paljon merkittävämmästä.

Kotimaa 30.04.2020 06:00
Teksti Aurora Rämö Grafiikka Hannu Kyyriäinen

Mediapomot ovat tainneet istua samoissa kokouksissa tai samoissa saunailloissa. He alkavat puhua Donald Trumpista erikseen ja pyytämättä.

Keskisuomalainen-yhtiön toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi on pukeutunut pukuun, vaikka on lomalla.

"Trumpin presidenttiys pelasti The New York Timesin."

Muutamaa päivää myöhemmin Sanoman uutis- ja featureyksikön liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta räplää kannettavaa Sanomatalon neuvotteluhuoneessa Helsingissä ja pitää pitkiä taukoja ennen lauseiden aloittamista.

"Trump-ilmiö on auttanut merkittävästi ymmärtämään, että median luotettavuus on se erottava tekijä."

Otava-konsernin – johon Suomen Kuvalehti kuuluu – toimitusjohtaja Alexander Lindholm kailottaa puhelimeen tuulisella kadulla: "Trump on mahdollistanut printtimedian nousun Yhdysvalloissa, erityisesti sanomalehtien!"

Sisältö