Kuluttajan musta perjantai: Tarjouspyykkikone maksoi enemmän kuin viikkoa aiemmin, normaalihintoihin ilmestyi satanen lisää

Ruutukaappaukset kodinkoneliikkeiden verkkosivuilta näyttävät, miten television tai tietokoneen hinta muuttui tarjoushulinan alettua.
Kotimaa 26.11.2018 20:50
© VESA MOILANEN / Lehtikuva

Black Fridayn, Cyber Mondayn ja muiden halpojen päivien tarjoukset saattavat vaikuttaa joskus jopa liian hyviltä ollakseen totta.

Niin ne joidenkin tuotteiden kohdalla ovatkin. Kun tarkastelee tarjoustuotteiden hintoja Google-haun välimuistitoiminnon avulla, selviää että joidenkin tarjoustuotteiden normaalihinnat ovat olleet viikkoa ennen Black Fridayta pienempiä kuin mustana perjantaina.

Normaalihinnat olivat nousseet esimerkiksi Gigantin ja Powerin tuotteissa ja ainakin yhdessä Veikon Koneen televisiossa.

Eroja löytyi esimerkiksi televisioiden, tietokoneiden ja pyykinpesukoneiden hinnoista.

Esimerkiksi Gigantti myi vielä 18. marraskuuta LG:n pesukonetta hintaan 389 euroa. Black Fridayn aikana tuotteen tarjoushinta oli kuitenkin 399 euroa eli kymmenen euroa enemmän. Verkkosivuston mukaan kuluttaja kuitenkin säästäisi tarjousostoksen tehdessään 70 euroa.

 

Ruutukaappaus Gigantin verkkosivulta 18. marraskuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

Ruutukaappaus Gigantin verkkosivulta 18. marraskuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

 

Toisen pyykkikoneen hinta sen sijaan oli pysynyt ennallaan, mutta viikossa se oli muuttunut tarjoustuotteeksi ja saanut oheensa keltaisen ”katso hintaa” -lapun.

Ruutukaappaus Gigantin verkkosivulta 18. marraskuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

Ruutukaappaus Gigantin verkkosivulta 18. marraskuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

 

Normaalihintojen lisäksi myös alennusprosenteista löytyi epäselvyyksiä. Esimerkiksi Gigantti kertoi kuivausrummun alennusprosentiksi 44, vaikka todellinen alennusprosentti oli 41.

Powerista löytyi pesukoneiden lisäksi useampi televisio, joiden normaalihinnaksi kerrottiin Black Fridayna sata euroa suurempi summa kuin viikkoa aiemmin.

Esimerkiksi Samsungin 75 tuuman 4K-television normaalihinta oli vielä 17. marraskuuta 1 499 euroa. Mustana perjantaina tuotteen normaalihinnaksi kuitenkin kerrottiin 1 599 euroa.

Ruutukaappaus Powerin verkkosivuilta 17. marraskuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

Ruutukaappaus Powerin verkkosivuilta 17. marraskuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

 

Veikon Koneelta löytyi yksi tuote, jonka normaalihinta oli muuttunut. Aiemmin Finluxin 65 tuuman 4K Smart -television normaalihinnaksi kerrottiin 1 099 euroa. Mustana perjantaina saman tuotteen normaalihinta oli 1 199 euroa.

 

Ruutukaappaus Veikon Koneen verkkosivulta ennen Black Fridayta (tarkkaa päivää ei saatavilla) ja kyseisenä päivänä 23.11.2018.

Ruutukaappaus Veikon Koneen verkkosivulta ennen Black Fridayta (tarkkaa päivää ei saatavilla) ja kyseisenä päivänä 23.11.2018.

 

Mielenkiintoisin ”tarjous” oli Gigantilla, joka myi Asusin pelikannettavaa perjantaina 23. marraskuuta hintaan 2 999 euroa. Tuotteen normaalihinta oli tuolloin verkkosivun mukaan 3 219 euroa, vaikka noin kuukautta aiemmin 21. lokakuuta samaa tuotetta myytiin 2 799 euron hintaan.

Ruutukaappaus Gigantin verkkosivuilta 21. lokakuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

Ruutukaappaus Gigantin verkkosivuilta 21. lokakuuta (yllä) ja 23. marraskuuta 2018.

 

Onko hintojen vaihtelu mielestänne reilua kuluttajia kohtaan, Gigantin kaupallinen johtaja Jarno Sainio?

”No reilua meidän mielestä on se, että meillä on 50 päivän palautusoikeus. Haaste on aina tämä kampanjoiden rakentamisen aika”, Sainioa sanoo. Hänen mukaansa normaalihinnat merkitään kampanjatuotteisiin niin paljon etukäteen, että ne saattavat kilpailun vuoksi vielä muuttua ennen kampanjan alkua.

Myös Power kertoo normaalihintojen eroavan toisistaan sen vuoksi, että kampanjat suunnitellaan jopa kolme viikkoa etukäteen.

”Kodintekniikka-alan kilpailu on erittäin hektistä ja tuotteiden markkinahinnat elävät jatkuvasti ylös ja alas. Tästä johtuen ruksihintaa on välillä vaikea ilmoittaa täsmällisesti”, sanoo Powerin toimitusjohtaja Mika Aro.

Veikon Koneen tuotepäällikkö Juha Matilainen kertoo, ettei Suomen Kuvalehden löytämän television ilmoitettu normaalihinta ole tarkoituksella sataa euroa suurempi kuin ennen tarjouskampanjaa.

Hänen mukaansa Black Fridayn tyyppisissä kampanjoissa myös inhimillisen virheen mahdollisuus on aina olemassa.

”Tämä ala on äärettömän nopeatempoinen. En usko, että kukaan niitä hintoja tarkoituksella nostaa. Hinnat saattavat vain vaihtua päivätasolla useamman kerran”, Matilainen sanoo.

Power sanoo pyrkivänsä aina asianmukaiseen markkinointiin. Aron mielestä nykyinen markkinointi ei ole harhaanjohtavaa.

Gigantin Sainio ei vastaa suoraan siihen, onko markkinointi harhaanjohtavaa.

”Jos ensi viikolla on jotain halvemmalla, niin tuotteen voi aina palauttaa, saada rahat takaisin ja ostaa sitten halvemmalla”, Sainio sanoo.

Powerin Aho sanoo, että normaalihintojen päivittäminen juuri ennen h-hetkeä olisi sinänsä hyvä ajatus. Satojen, jopa tuhansien tuotteiden hinnat pitäisi kuitenkin Ahon mukaan päivittää manuaalisesti, mikä ei onnistu kovin nopeasti.

 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Saija Kivimäki sanoo, että heille on tullut kahden viime vuoden aikana yhä enemmän ilmoituksia erityisesti elektroniikkaliikkeiden toimista Black Fridayn aikana.

Valituksista tosin vain pieni osa koskee sitä, että kuluttajat epäilisivät yrityksen nostaneen hintoja keinotekoisesti.

Kivimäki kommentoi tapausta yleisellä tasolla. Hän muistuttaa, että elinkeinoharjoittajat saavat muuttaa hintojaan. Kiellettyä on kuitenkin hintojen keinotekoinen korottaminen ennen tarjouskampanjoiden alkua.

Myös alennusprosentti täytyy laskea siitä hinnasta, joka on peritty juuri ennen alennuskampanjaa.

Keinotekoista hintojen korottamista on vaikea näyttää toteen.

”Silloin pitäisi pystyä seuraamaan tilannetta pitkältäkin ajanjaksolta ja katsoa, miten hinta elää”, Kivimäki sanoo.

Jos yritys saataisiin kiinni keinotekoisesta hintojen korottamisesta, kuluttaja-asiamies aloittaisi keskustelut yrityksen kanssa. Kuluttaja-asiamies lähettäisi yritykselle selvityspyynnön, johon yritys voisi vastata kertomalla oman näkemyksensä asiasta.

Mikäli neuvottelut eivät tuottaisi tulosta, voitaisiin asiaa puida markkinaoikeudessa saakka.

Ennakkotapauksia ei kuitenkaan ole ollut. Sen vuoksi kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei myöskään ole omia linjauksia asian suhteen.

Kuluttaja-asiamies kuitenkin seuraa tilannetta ja on tietoinen mahdollisista hintojen korottamisista. Ilmoituksia ei kuitenkaan ole tullut niin paljon, että asia olisi kuluttaja-asiamiehen tärkeysjärjestyksen kärjessä.