Klikkausjournalismi pääsi sanakirjaan, ja heti määritelmä hämmensi – Kotus: ”Ehkä selitettä olisi hyvä muokata”

Kielitoimiston sanakirjaan aiotaan lisätä myös sanat klikkiotsikko ja klikkijournalismi.
Kotimaa 1.3.2017 14:43
Uutisportaali Amppareiden suosituimpia otsikoita 1. maaliskuuta 2017. Kuvakaappaus.
Uutisportaali Amppareiden suosituimpia otsikoita 1. maaliskuuta 2017. Kuvakaappaus.

Kotimaisten kielten keskus (Kotus) päivittää 1–2 vuoden välein sanakirjaansa. Nyt sanakirjasta löytyy myös sana klikkausjournalismi.

Kotuksen Kielitoimiston sanakirjan mukaan klikkausjournalismi on journalismia, ”jossa otsikot laaditaan verkossa niin uteliaisuutta herättäviksi, että ne saavat lukijat klikkaamaan otsikkoa ja katsomaan juttua”.

Määritelmä voi hämmentää nettimaailmassa seikkailevia lukijoita, jotka ahkerasti vierailevat eri mediatalojen verkkosivuilla.

Kahvipöytäkeskusteluissa klikkausjournalismilla on myös negatiivinen kaiku.

Usein klikkausjournalismi ymmärretään jutuksi, joka herättää lukijoissa uteliaisuutta, mutta samalla se voi aiheuttaa lukijalle myös valtavan pettymyksen. Otsikolle ei löydy katetta ja lukija kokee, että häntä on suorastaan petetty.

Otsikko ja sisältö voivat olla jopa niin ristiriidassa keskenään, että otsikko lupaa jotain, mikä kumoutuu jutun tekstissä.

 

Kielitoimiston sanakirjan päätoimittaja Eija-Riitta Grönros selittää klikkausjournalismi-sanan määrittelyn lyhyttä historiaa.

Kotuksen vuoden 2013 sanapoiminnoissa, jotka eivät olleet vielä hyväksytty sanakirjaan, klikkausjournalismi selitettiin näin:

Verkossa julkaistavien uutisten ja niiden otsikoiden muokkaaminen mahdollisimman uteliaisuutta herättäviksi, jotta klikkauksia (ja mainostajia) kertyisi paljon.

Grönros toteaakin, että myöhemmin sanaan on alettu liittää enemmän petetyksi tulemisen mielikuvaa.

”Ehkä olisi hyvä muokata selitettä esimerkiksi niin, että sanottaisiin jossa otsikot laaditaan verkossa uteliaisuutta herättäviksi tai jopa harhaanjohtaviksi”, Grönros sanoo.

Kotus pohtii klikkausjournalismi-sanan selitteen muotoilua sanakirjan seuraavan version päivityksen yhteydessä.

Sanakirjan seuraavaan versioon aiotaan lisätä myös sanat klikkijournalismi ja klikkiotsikko, jotka ovat arkipuheessa tutumpia ilmauksia kuin klikkausjournalismi.