Kanava: Internetin kuvalautojen ivallinen kulttuuri on julma – pilkkaavat tyhjiin jopa itse synnyttämänsä ilmiöt

Laudoilla vietetty aika saa verkkohäirinnän näyttämään normaalilta ja helpottaa sovinnaisuuden rajojen ylittämistä muualla, kirjoittaa Matti Nikkilä.

internet
Teksti
Matti Nikkilä

”Kuvalaudat ovat osoittautuneet merkittäviksi viraali-ilmiöiden synnyttäjiksi, mutta usein luomukset ovat jääneet hetkellisiksi muotivirtauksiksi”, kirjoittaa Matti Nikkilä Kanava-lehden numerossa 3/2021.

Suomen Kuvalehti julkaisee Kanavassa aiemmin julkaistuja tekstejä verkossa.

 

Internetin ”kuvalaudat” vetävät isoihin uutissivustoihin verrattavia kävijämääriä. Verkon alakulttuuria pidetään marginaalisena ilmiönä, vaikka kuvalaudat synnyttävät jatkuvasti uusia muoti-ilmiöitä ja poliittisia virtauksia. Innovatiivisuudestaan huolimatta kuvalautakulttuuri ei tavoittele mitään pysyvää.

Vuonna 2008 internetissä huviteltiin houkuttelemalla käyttäjiä klikkaamaan linkkiä, jonka annettiin ymmärtää johtavan kiinnostavan uutisen tai sivuston äärelle. Linkin takaa löytyi kuitenkin Rick Astley laulamasta vuoden 1987 hittiään Never Gonna Give You Up. ”Rickrollingina” tunnettu ilmiö jopa hetkellisesti elvytti Astleyn uraa. Samoihin aikoihin verkkokeskusteluiden kommenteissa alkoi näkyä humoristisilla teksteillä höystettyjä kissankuvia, merkkejä verkon meemikulttuurin uudesta aallosta.