HKL:n jatko vaakalaudalla

Raitioliikennöitsijä leikkaa kulujaan lähes 60 miljoonalla eurolla. Kuljettajia suututtaa, kun konsultit pohtivat wc-taukojen pituuksia.

KotimAA 01.06.2018 06:00
Juha SaloneN
Raitioliikenteen linjaratapituus on 38 kilometriä kaksisuuntaista rataa. © LOTTA BLOMBERG / OM-ARKISTO

Pääkaupunkiseudulla on pitkään nautittu Euroopan parhaimmistoon lukeutuvasta joukkoliikenteestä. Sen kova ydin on Helsingin kaupungin liikennelaitos, jonka tuottama metro- ja raitioliikenne kerää matkustajien kehuja vuodesta toiseen.

Siitä huolimatta toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sirottaa työhuoneessaan tuhkaa ylleen.

”Taloudellisessa tehokkuudessa olemme kuitenkin markkinoiden kärkeä jäljessä”, hän sanoo.

Vielä jokin aika sitten liikelaitoksen käytävillä siteerattiin ylpeästi joukkoliikenteen eurooppalaisia vertailututkimuksia. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne paistatteli parhaiden joukossa.

Nyt Lehmuskosken puheissa toistuu "kymmenen prosentin takamatka", kun hän vertaa liikelaitoksensa toimintoja kilpailutetun raitioliikenteen kärkikastiin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö