Hei somettaja, osta hyvä hävittäjä! Asekauppiaat mainostavat nyt myös tavallisille ihmisille

Edes sotateollisuus ei enää voi ohittaa julkisen mielipiteen voimaa, sanoo markkinoinnin professori Henrikki Tikkanen.
Kotimaa 19.6.2017 07:27
Eurofighter Typhoon -hävittäjäkoneen malli esillä Helsingin Kaivopuistossa 7. kesäkuuta 2017.
Eurofighter Typhoon -hävittäjäkoneen malli esillä Helsingin Kaivopuistossa 7. kesäkuuta 2017. © Jussi Nukari / Lehtikuva

Kun suihkuhävittäjät kaarsivat lentonäytökseen Helsingin Kaivopuiston taivaalle 9. kesäkuuta, kyse oli virallisesti Suomi100-juhlavuoden ohjelmasta. Pelkkä juhlatunnelma tuskin kuitenkaan riitti houkuttelemaan paikalle kolmea viidestä ilmavoimien nykyisten Hornet-hävittäjien korvaajaehdokkaasta.

Taivaalla temppujaan esittivät ruotsalaisen Saabin valmistama Jas Gripen, yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon sekä Yhdysvaltalaisen Boeingin Super Hornet. Maan pinnalla oli tarjolla tietoa myös kahdesta muusta: ranskalaisen Dassaultin Rafalesta ja yhdysvaltaisen Lockheed-Martinin F-35:sta. 

Tuskin sattumalta samat koneet lensivät myös Suomen Ilmailuliiton päänäytöksessä Seinäjoella 10.-11. kesäkuuta.

Ilmailunäytösten lisäksi osa valmistajista on päättänyt pommittaa suomalaisia sosiaalisessa mediassa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu