Hei somettaja, osta hyvä hävittäjä! Asekauppiaat mainostavat nyt myös tavallisille ihmisille

Edes sotateollisuus ei enää voi ohittaa julkisen mielipiteen voimaa, sanoo markkinoinnin professori Henrikki Tikkanen.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun suihkuhävittäjät kaarsivat lentonäytökseen Helsingin Kaivopuiston taivaalle 9. kesäkuuta, kyse oli virallisesti Suomi100-juhlavuoden ohjelmasta. Pelkkä juhlatunnelma tuskin kuitenkaan riitti houkuttelemaan paikalle kolmea viidestä ilmavoimien nykyisten Hornet-hävittäjien korvaajaehdokkaasta.

Taivaalla temppujaan esittivät ruotsalaisen Saabin valmistama Jas Gripen, yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon sekä Yhdysvaltalaisen Boeingin Super Hornet. Maan pinnalla oli tarjolla tietoa myös kahdesta muusta: ranskalaisen Dassaultin Rafalesta ja yhdysvaltaisen Lockheed-Martinin F-35:sta. 

Tuskin sattumalta samat koneet lensivät myös Suomen Ilmailuliiton päänäytöksessä Seinäjoella 10.-11. kesäkuuta.

Ilmailunäytösten lisäksi osa valmistajista on päättänyt pommittaa suomalaisia sosiaalisessa mediassa.

Twitter-käyttäjien uutisvirtoihin on alkanut ilmestyä Eurofighterin, Gripenin ja F-35:n markkinointimateriaalia. Eniten käyttäjiä on hämmentänyt se henkilökohtainen ote, jolla F-35:tä markkinoitiin: ”Lue, miksi F-35 on oikea valinta Suomelle.”