Ratikat palaavat Eurooppaan

Raitiovaunujen uusi tuleminen tuo toivoa myös Škoda Transtechin vaunutehtaalle Otanmäkeen.

kotimaa 21.05.2021 06:00
Mika Horelli
Otanmäessä valmistettu uuden sukupolven pikaratikka Helsingissä huhtikuussa 2021. © Markku Ulander/LK

Euroopassa eletään raitiovaunukuumetta. Sen odotetaan näkyvän myös Škoda Transtechin vaunutehtaalla Kajaanin Otanmäessä.

”Ilmastotavoitteiden toteuttaminen heijastuu tällä hetkellä aivan suoraan sähköisen joukkoliikenteen kehitykseen”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vierros.

Otanmäessä valmistetaan nyt raitiovaunuja Saksaan yhteistyössä emoyhtiö Škoda Transportationin kanssa.

Yksin Berliini aikoo rakentaa seuraavien viidentoista vuoden kuluessa 70 kilometriä uusia raitiovaunureittejä, sillä ne nähdään kestäväksi kehitykseksi. Entisen Itä-Berliinin raitiovaunuverkkojen laajentaminen länteen on myös huomattavasti edullisempaa kuin metroverkon täydentäminen.

 

Toisen maailmansodan jälkeen Länsi-Euroopan raitiovaunulinjastot saivat tehdä tilaa yksityisautoilulle. Rautaesiripun takana idässä vanhat raitiovaunuverkostot säilyivät huomattavasti paremmin.

Sisältö